13.3.2011

Viikon luetut

Olin tämän kuluneen viikon hiihtolomalla ja minulla oli oikein kunnolla aikaa lukea kirjoja ja blogata, kiitos kun olette jaksaneet kommentoida joka päivä kirja-arvioitani. Hain ison kasan varauksia kirjastosta ja ihanainen kirjastosetä kehui, että minulla on hyvä sarjakuvamaku. :) Ihana moisten kehujen jälkeen oli upota sarjakuvien maailmaan. Koska olen lukenut nyt viime aikoina paljon sarjakuvia, suunnittelen ensi viikoksi esitteleväni niitä ihan urakalla.

Tarkoitus oli alunperin lukea lomalla tenttilukemistoa ja tehdä esseitä, mutta yllättäen aika upposi ihan muuhun. No, tuli ainakin levättyä, olo oli, parhaimmillaan, kuin kissalla. :)






Luetuksi tuli:

- Ricky Martin: Minun tarinani (Like, 2011)
- Kazuo Ishiguro: Yösoittoja (Tammi, 2011)
- Ljudmila Ulitskaja: Naisten valheet (Siltala, 2011)
- Adrian Tomine: Shortcomings (sarjakuvakertomus)
- Daniel Gloves: Ghost world (sarjakuvakertomus)
- Shaun Tan: The Arrival (kuvitettu tarina, ei ollenkaan tekstejä, vain vaikuttavia, ihania kuvia)
- Minna Canth: Anna Liisa (Project Gutenbergin kautta)
- Eleanor Catton: Harjoitukset (Siltala, 2010)
- Jenny Erpenbeck: Vanhan lapsen tarina (Avain, 2011)
- Alison Bechdel: Hautuukoti (Like, 2009) (sarjakuvakertomus)
- Philippe Dupyu & Berberian Charles: Teoria yksinäisistä ihmisistä - Jeanin elämää (Wsoy, 2010) (sarjakuvakertomus)

Kuvasta kiitos Hennille!
Kiitos kommenteista ja keskusteluista. Uusille lukijoille tervetulotoivotukset!

Kohta pärähtää 20 000 kierrosta blogissani ja se on todella suuri luku näin nopeasti. Olen todella kiitollinen ja otettu ja sen kunniaksi järjestän pian kevätarvontaa.

Lukemisiin!!


5 kommenttia :

  1. Kivaa, sarjakuvia! Itse tutustun sarjakuviin oikein urakalla tässä kevään aikana. Toistaiseksi kun olen sarjakuvahyllyllä pyörinyt, niin pientä epätoivoa on ollut ilmassa: mitä ihmettä mä sieltä valitsen!?:) Onneksi muutama juttu on jo sentään korvan takana.

    VastaaPoista
  2. Itse nappasin aluksi sarjakuvavinkkini Sallan lukupäiväkirjasta. Sieltä kannattaa kurkata sarjakuvien kohdalta, löytyy tosi pitkiä analyyseja teoksesta. Ei juonipaljastuksia, vaan kattavan esityksen, niin tietää heti, että kannattaako sitä sarjakuvaa lainata itselleen.

    Mie olen luvannut itselleni tällä viikolla tarttua uuteen kirjoitushaasteeseen ja kirjoittaa sarjakuvista enemmän blogiini. Olen lukenut aivan järisyttävän hyviä sarjakuvia ja haluaisin, että ihmiset löytäisivät ne myös.

    Esimerkiksi Satrapin Persepolis toimii nimenomaan sarjakuvana ja animaationa. Uskomattoman taidokkaita!

    VastaaPoista
  3. Oijoi, olen suorastaan kateellinen lukutahdillesi - itsellä lukemattomien pinot vaan kasvaa. No, pikkuhiljaa... Kiva kuitenkin lukea sinun lukemisistasi, vaikken itse ehdi kovin paljoa lukea :).

    VastaaPoista
  4. Tosiaankin hyviä sarjakuvia! Adrian Tomine on suuri suosikkini, ja Ghost Worldistakin tykkään kovasti. Viimeksi mainitusta on muuten tehty hyvä elokuvakin.

    VastaaPoista
  5. Rooibos, mie olen puolestani kateellinen siitä, kuinka ahkera kirjoittaja sie olet. :)

    Pekka, kiitos vinkistä. Voisin kyllä hommata jostain tuon elokuvan, sillä pidin sarjakuvasta.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!