20.3.2011

Kuka? Mitä? Missä? Milloin?

Sain haasteet Sinisen linnan kirjastosta ja Linnean kujerruksia-kirjablogista vastata tähän kyselyyn, kiitokset molemmille.

Kuka?
Kotimaisen kirjallisuuden opiskelija. Aluksi liikuin blogimaailmassa nimimerkillä Tomomi, sillä se on japanilainen alter egoni. Japani ja japanin kieli ovat lähellä sydäntäni, mutta uraksi asti niistä ei sitten ollutkaan, kirjallisuus vei mennessään.  Olen kiinnostunut kirjoittamisesta, kirjallisuuskritiikeistä ja kustannusalasta. Kerään Parnasso-lehden vanhoja vuosikertoja.


Mitä?
Kirjoja ja kirjoihin liittyviä juttuja. Viikoittain myös Petja-kissa vilahtelee blogissani.
Oleni aktiivinen ja innokas bloggaaja ja pyrin kirjoittamaan säännöllisesti, harjoituksen vuoksi. Välillä teen juttuja kustantamoiden tapahtumista. Luen keskimäärin kirjan päivässä. Yritän pysyä kirjamaailman tapahtumissa perillä ja kirjoittaa niistä juttuja blogiini.

Missä?
Luen busseissa, luentosaleissa, kirjastoissa, sängyssä, sohvalla, bussipysäkillä jne.
Bloggaan lähinnä kotoani omalta läppäriltäni.

Milloin?
Silloin kun on aikaa ja innostusta.

Extra: Mitä mielessä nyt?
Tulevat tentit ja esseiden palautuspäivämäärät. Unelmieni työharjoittelupaikka Avain-kustantamossa. Kirjakaverit.

16 kommenttia :

  1. Voi että minä ihailen ja vähän kadehdinkin tuota sinun upeaa lukutahtia, melkein kirja päivässä! On ihanaa voida keskittyä kirjaan ajallisestikin niin usein ja tiuhaan, että lukeminen ei katkeasi kovin monta kertaa.

    VastaaPoista
  2. Olen ajatellut niin, että lukeminen on tämänhetkinen työni opiskelujen takia, joten minun täytyykin lukea paljon kirjoja. Koska myös haluan palavasti valmistumisen jälkeen alalle, on hyödyllistä ylläpitää tämmöistä tahtia.
    :)

    VastaaPoista
  3. Kivat vastaukset! Kirja päivässä on mielestäni ihan ymmärrettävä tahti juuri silloin, kun se on _se_, mitä sillä hetkellä tekee. Eli opiskelee kirjallisuutta tai työskentelee kirja-alalla. Luen itsekin tahtia kirja per päivä, jos työt sitä vaativat. Muuten jo kirja per viikko on minulla aika vilkas tahti, mutta blogin myötä olen pyrkinyt lukemaan enemmän.Toisaalta en blogissani keskity hirveästi yksittäisiin arvioihin, joten ei sillä ole niin väliä, jos en saa joka viikko luettua kirjoja loppuun. :)

    Minusta sinun blogisi on ihana, Hanna, kun täällä ilmestyy niin tiheään kirja-arvioita. Jatka siis entiseen malliin! Ei kaikkien tietenkään tarvitse postata joka päivä ja lukea yhtä paljon, mutta minua vähän harmittaa, kun viime aikoina on ollut blogikeskusteluissa aistittavissa sellaista, että on melkein väärin lukea ja postata paljon. :/ Ei sen pitäisi olla keltään pois.

    VastaaPoista
  4. Kiitos Karoliina, olen itsekin lukenut näitä ajatuksia posket punaisena, sillä itse kirjoitan blogiini todella usein. Enkä tee sitä siksi, että jossain blogioppaissa (?) käsketään päivittämään usein, jotta blogi pysyy mielessä. En usko, että monetkaan näistä dogmista pätevät kirjablogeihin, sillä kirja-arviot eivät vanhene samalla tavalla kuin päivänasu-postaukset. Päivitetään sitten blogia kerran kuussa tai kerran päivässä, kirja-arviot kiinnostavat aina. Ainakin minua. :)

    Viime aikoina olen kirjoittanut enemmän uutuuskirjoista kuin aiemmin, koska haluan aidosti tietää millaisia kirjoja nyt Suomessa kustannetaan ja käännetään. Mutta kyllä minulla on arvioita myös vanhoista kirjoista, kuten esimerkiksi tuo lastenkirja Maks ja Morits tai arviot Maria Jotunin ja Pentti Haanpään kirjoista.

    VastaaPoista
  5. Mun mielestä on ihan ok blogata usein, jos kerran on niin paljon kirja-asiaa. Sen sijaan olen aina kauhean pettynyt, jos menen lukemaan jostain blogimerkintää, ja sen aiheena onkin sitten pelkkää aidanviertä. Mua ei kauhesti kiinnosta lukea muiden siivouspäivistä tai oksennustaudeista. Haluan kirja-asiaa! :D

    VastaaPoista
  6. Luin aluksi, että äidin verta :D
    Mutta miekin tykkään nimenomaan kirja-aiheisista päivityksistä ja niitä mielelläni myös kommentoin.

    VastaaPoista
  7. Mutta marjis, eikö se ole ihan ok, että on erilaisia blogeja, kun niin moni kuitenkin haluaa lukea muustakin kuin kirjoista? :) Esimerkiksi minä luen mieluiten kirjablogeja, joissa myös kirjoittajan persoona ja muu elämä kulkevat kirjoituksissa vahvasti mukana.

    Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Toivottavasti otsikointi auttaisi sinua päättämään, kiinnostaako joku juttu vai ei!

    VastaaPoista
  8. Kirja päivässä on kyllä sellainen tahti, että itse olen varmaan ala-asteella viimeksi lukenut niin reippaasti, vähän kyllä kadehdin :) Intohimoisuus siihen mitä tekee on kyllä hieno juttu. Niin ja onnea vielä harjoittelupaikasta!

    Toteanpa vielä, että tunnen jokusen kustannusalan ihmisen (kotonanikin asuu yksi, ja itsekin vähän olen alan töitä tehnyt), ja yleinen harmituksen aihe heillä tuntuu olevan, ettei oikein ehdi tai jaksa lukea, siis noin niinkuin varsinaisen työn ulkopuolella :D (oikeasti tämä toki varmaan riippuu aika paljon persoonastakin)

    VastaaPoista
  9. Miia, kiitos kommentistasi ja onnitteluista. :)
    Välillä luen enemmän ja välillä vähemmän, ei mulla tästä ole sinällään mitään paineita. Intohimo ja palo alalle on nyt kova ja olen onnellinen, että olen vaihtanut pääaineeni kirjallisuuteen. Tahtihan varmasti muuttuu ja vaihtelee vuosien myötä.

    VastaaPoista
  10. Hanna, ei mua kiinnosta äidin veestäkään lukea. :D

    Karoliina, siksi aloitinkin vastaukseni "Mun mielestä...". En puhunut yleistäen vaan kerroin mielipiteeni. Vaikka kyllä arvasin, että joku siihen tarttuisi. :D

    VastaaPoista
  11. Hihittelen täällä yksinäni, kun onnistuin johdattamaan ajatukset aidanvierestä äidin vereen ja nyt näköjään vielä äidin veehen :D

    VastaaPoista
  12. Marjis, toki ymmärsin, ettet yrittänytkään edustaa kaikkia lukijoita, mutta mielipiteen muotoilu muuten oli se, joka sai minut mietteliääksi.

    Antaa tämän keskustelun nyt kuitenkin kuolla ainakin tässä ketjussa, sillä postauksessa kyse on Hannasta, ja että kukamitämissämilloin. :)

    VastaaPoista
  13. Yleisesti ottaen tykkään siitä, että aina kun avaan bloggerin, siellä odottaa monia lukemattomia blogipostauksia. Jos kirjajutuista on pulaa, saatan jopa lukea niitä muitakin. ;)

    Mun tekstiä ei ollut tarkoitettu syytöksi tai henkilökohtaisesti kenellekään. En vaan jaksanut hioa mielipiteestäni kulmia, koska tiesin, ettei Hanna siitä suivaannu. :)

    VastaaPoista
  14. Kirja päivässä, vau ! Onhan se reipas tahti, vaikka kuinka kuuluisi työhön :-)

    Kiva oli lukea sinunkin vastauksesi :-)

    VastaaPoista
  15. Olen suorastaan kateellinen, että pystyt lukemaan noin paljon! Uskon, että pystyn tuohon vasta eläkepäivillä! :)
    (vielä monta vuosikymmentä siihen)
    :)

    VastaaPoista
  16. Kiitos Petriina ja Kirjahiiri kommenteista. Mulle on nyt lukeminen maistunut, mutta kirjoja on niin eri kokoisia. Välillä luen vain sarjakuvakertomuksia, vaikka niihinkin uppoaa kyllä aikaa.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!