25.3.2011

Maritta Lintunen: Mozartin hiukset

"Musiikki tunkeutuu ihmismielen sisimpään"

Kuva
Musiikki ympäröi ihmisiä lähes kaikkialla. Maritta Lintusen novellikokoelmassa Mozartin hiukset haarukoidaan musiikin herättämiä erilaisia tunnekokemuksia ja reaktiota. Sitä lähestytään monipuolisesti monelta kantilta – katselijan, kuuntelijan, oppijan ja esittäjän kautta.

Useimpia novellikokoelman henkilöhahmoja yhdistää herkkä, jopa järkkynyt mieli. Niminovellissa pakkomielteinen nainen matkustaa miesystävänsä kanssa Wieniin nähdäkseen Mozartin museon. Matkan aikana hän huomaa rakastuneensa Mozartiin ja varastaa vitriinistä tämän hiuskiehkuran. Tämän jälkeen hän ei pysty enää näkemään elämässään muita miehiä. Hiustupsu tuo hänet lähemmäksi rakastamaansa miestä ja lapsuudesta saakka turvaa tuonutta musiikkia.

”Olin opetellut upottautumaan toiseen todellisuuteen – ääni ei ollut pelkkää kuuloaistimusta; se oli ainetta joka kannatteli ja suojeli. Mozart halkaisi mieleni kahtia.”

Novellista Valentiinit löytyy samanlaista pakkomielteistä ihailua ja musiikilla on myös tässä psyykettä eheyttävä rooli. Kaksi elämänhylkimää fania seuraa tangolaulaja Valentin Oikarista ympäri Suomen tanssilavoja. Heille Oikarisen esiintyminen ja kappaleiden toistuvan tarkka tulkinta on sisintä hellivää terapiaa, eivätkä he siedä uudelleensovitusta tai muusikon uudistumista. Riittää kun Oikarinen laulaa toistuvan mantran lailla ne sanat, jotka täyttävät sisimmästä henkisen tyhjiön. Toinen faneista sanookin: ”- Ei tavallinen ihminen löydä tunteilleen omia sanoja, ne on otettava Oikariselta. -- ja jos sanat loppuvat, jää musiikki”. Tragikoominen ristiriita syntyy siitä, että samat sanat merkitsevät eri asioita kuuntelijalle ja esittäjälle.

Novellit soivat yhtä aikaa sekä duurissa että mollissa. Lintusella on helpottava taito tuoda mieleltään järkkyneiden henkilöhahmojensa toimintaan mukaan niin paljon huumoria, että lukeminen soljuu rytmikkäästi ja suruttomasti eteenpäin. Äärimmäisesti käyttäytyvät ihmiset eivät ole järjettömiä, vaan heidän tunne-elämänsä eheytyminen vaatii radikaalia heittäytymistä. Tarinoiden onnettomimmat ihmiset ovat itse asiassa niitä, jotka eivät uskalla siirtyä elämässään eteenpäin. Musiikki on kaikissa novelleissa ärsykkeenä muutokseen, riippumatta siitä tartutaanko siihen elämää muuttavaan hetkeen vai ei.

Musiikilla on suora tie ihmisen sisimpään ja se resonoi vahvasti meidän tunteidemme ja muistojemme kanssa. Mozartin hiuksissa eri musiikkilajien kautta näytetään erilaisia tunteita, joista rakentuu novelleille sopiva tunnelma. Yhdessä novellissa soi tango, toisessa klassinen musiikki, mutta kokonaisuutena niissä kaikissa on yhteensopiva sävelkieli.

Novellissa Joiku nuori shamaanityttö hurmaa etelänturistin mystisellä, eroottisella laulullaan. Oopperalaulaja esiintyy puolestaan kotitilallaan veljellensä teatraalisesti, diivamaisesti ja äänekkäästi. Työkyvytön konserttipianisti joutuu soittamaan marketissa lastenlaulupotpureita, koska muusikkokollegaansa tunteman naiivin kateuden tähden ei pysty enää esiintymään kansainvälisillä areenoilla. Tarinat tuntuvat kulkevan valitun musiikin tapaisessa rytmissä.

Moni novelleista sivuaa esiintymispelkoa. Lintunen kuvaa uskottavasti näiden ”lavakammoisten” muusikoiden psykologiaa ja ruumiintuntemuksia, heidän joutuessaan kohtaamaan pelkonsa.
Konserttipianisti tärisee horkassa yrittäessään tapailla koskettimia ja joutuu valitsemaan helpoimmat kappaleet soitettavakseen. Koko ajan mieli liikkuu menneisyyden pettymyksiin ja kykenemättömyys leviää läpi vartalon. Pelko vaikuttaa kappalevalintoihin, vaikka sisäiset vaatimukset kurkottavat pilviin. Valentin Oikarinen ei pysty puolestaan keskittymään laulamiseen, sillä hän häiriintyy kahden suurimman faninsa jatkuvasta läsnäolosta ja vaatimuksista. Hän päätyy lopulta radikaaliin ratkaisuun voidakseen säilyttää kasvonsa ja uransa.

Taiteilija kilpailee aina vähintään itseään vastaan ja omien heikkouksien kohtaaminen ei ole aina hyväksi. Lavalla ollaan lisäksi yleisön ja kriitikoiden arvosteltavana. Arki voi olla myös syvässä ristiriidassa uran ja imagon kanssa ja näiden asioiden törmätessä myös läheisten sietokyky on koetuksella.
Novellissa Habitus oopperalaulaja huutaa kotiin palatessaan työttömälle veljelleen, koska hän ei ymmärrä taiteilijasisarensa vaikeutta sopeutua arkeen. ”SÄ olet vapaa, -- voit sairastaa hyvällä omallatunnolla vaikka kaksi kuukautta eikä kukaan vie sillä aikaa sun pestiä, ei puhu pahaa pomolle, vihjaile ettet ole töissä koska sun hermot ei kestä mennä lavalle sen ja sen kriitikon haukuttavaksi”

Myös lapsinäkökulmaa löytyy. Novellissa Mustavalkea musiikkia lähestytään oppimisen ja soittotuntipakon kautta. Kokoelman ensimmäisessä tarinassa puolestaan nuori tyttö traumatisoituu nähdessään, mitä isän keikoilla oikeasti tapahtuu.
Molemmat lapset kohdistavat tunteensa soitimeen. Piano nähdään mustavalkoisina hampaina, joiden tiukkaan otteeseen oppimaton lapsi kokee jääneensä. Tyttö purkaa puolestaan raivonsa isän soittimiin, koska ei ymmärrä täysin kokemaansa. ”Karavaanin äänet olivat kadonneet korvistani, musiikin sijasta niissä kaikui nyt sanoja, vihjeitä ja paljastuksia, jotka olin yrittänyt painaa unohduksiin.” Lapsinäkökulmien myötä kokoelmaan tulee vaihtelua ja kekseliäisyyttä. Teema pysyy silti kokoajan yhteneväisenä ja lukukokemus syvenee novelli kerrallaan.

Musiikkimotiivin lisäksi novelleita yhdistää matkustaminen. Pomonsa alistama siivooja karkaa kiertävän tanssitähden matkaan, sillä musiikki tuo hänen epätyydyttävään arkeensa seikkailun tuntua. Karavaani -novellin nimi viittaa kulkemiseen, mutta sen seikkailut kuitenkin tapahtuvat lähinnä jazzbändin takahuoneessa.
Monissa tarinoissa kotioloja paetaan joko ulkomaille tai Suomen toiseen päähän. Matkantekoa tehdään myös musiikin avulla omaan sisimpään. Tai samaistutaan ihailtuun musiikki-ikoniin niin vahvasti, että ei osata erottaa enää itseään hänestä.

"Sibeliuksen ensimmäinen sinfonia alkoi hulmuta silmissäni kuvina ja väreinä. Ei enää minkäänlaisia epäilyksiä. Ymmärsin että minussa puhkeavat aivomyrskyt olivat olleet totta myös hänelle. Olin Jeanin sukulaissielu."

Mozartin hiukset on aiemmin myös proosaa ja runoja julkaisseen Lintusen kolmas novellikokoelma. Tarinoissa näkyy sekä monipuolisen kirjoittajan jälki että muusikon kokemuksen tuoma uskottavuus. Pidän siitä että novelleissa on yhteinen harmonia ja kaikkia tapahtumia ei kirjoiteta auki. Salaperäisyys tuo tekstiin särmää ja tunkeutuu lukiessa sisimpään. Traagiset ihmiskohtalot sokeroituvat huumorilla, mikä tekee kokoelmasta hyvänmakuisen.

Mozartin hiukset on kiinnostanut myös Joanaa.

 Maritta Lintunen: Mozartin hiukset
Wsoy, 2011
Sivuja: 220

9 kommenttia :

  1. Oon lukenu Lintuselta ainakin yhden novellikokoelman, Ovisilmä, ja tykkäsin. Haluaisin lukea myös sen pari vuotta sitten ilmestyneen Heijastus-romaanin, ja nyt alkoi Mozartin hiuksetkin kiinnostaa.

    VastaaPoista
  2. Jostakin syystä odotan tältä novellikokoelmalta paljon, vaikka en olekaan lukenut Lintuselta aiemmin mitään.
    Tuossa se pöydällä nököttää ja odottaa vuoroaan... :)

    VastaaPoista
  3. Ostin itselleni Heijastuksen, kun olin lukenut tätä novellikokoelmaa puoleen väliin. Pidin valtavasti tästä teoksesta ja haluan toki lukea myös aiemmat novellikokoelmat.

    Tämä oli pisin kritiikkini, mutta onneksi pidin kirjasta, ei tarvinnut väkisin vääntää juttua.

    Mukavaa, että olitte kommentoineet tätä jo heti aamuvarhaisesta. :)

    VastaaPoista
  4. Löysin tänään myös Tapaus Sidoroffin halvalla. :)

    VastaaPoista
  5. Hui, miten hieno kritiikki! : ) Minunkin täytyy etsiä käsiini nuo aikaisemmat kokoelmat. Novellit ovat siitä kivoja, että aina on aikaa lukea yksi, vaikka muuten olisi kiireitä elämä täynnä. Minulla on kahden viikon tiukka työputki takana ja vihdoinkin vapaa viikonloppu. Ajattelin L-U-K-E-A. Ihanaa! Mukavaa viikonloppua sinullekin Hanna!

    VastaaPoista
  6. Ihana Joana, että kävit kommentoimassa. Kahden viikon tiukan työrupeaman jälkeen varmaan lukuloma maistuukin. Mitä aiot lukea? Minun pitäisi tehdä vähän esseitä ja saan myös lukea. :)

    Tuota pitkää kritiikkiä kirjoitin monta päivää, pyörittelin ja pähkäilin aihetta. Luin kirjan hyvissä ajoin, koska halusin ehtiä lukaista novelleita uudestaan vielä ennen kritiikin palauttamista. Tiistaina kuullaan, että olenko mennyt aivan metsään!

    VastaaPoista
  7. Hienon ja perusteellisen kritiikin teitkin. Usein sellainen kypsyttely ja yön yli nukkuminen tekee hyvää. Itse aina tuskailen näiden novellikokoelmien kanssa, kun en tiedä, kerronko kaikista jotain vai rääpäisenkö vain jotain pinnalta. Tosin itse en pyrikään kirjoittamaan edes kritiikkejä vaan jakamaan vain lukukokemuksia. ; )

    Nyt luen Turkka Hautalan uusinta. On hyvä! Sitten ehkä se Lintusen Heijastus ja se Melominenkin pitäisi jostain saada käsiin...Onneksi näitä kirjoja riittää! : )

    VastaaPoista
  8. Kiitos taas Joana. Mie olen tykännyt todella paljon tästä kritiikkikurssistamme, sillä siellä saa ihan uutta tuntua kirjoittamiseen, kirjoihin ja teksteihin. Meidän ryhmässä on monia tosi taitavia kirjoittajia ja aina vähän jännittää palauttaa omia tekstejään ruodittavaksi. Onneksi tunnelma on sopivan kepeä, josta tulee hyvää vastapainoa kritiikin kritiikeille.

    Blogissani ote on sitten luonnollisesti erilainen ja tyyli vapaampi. Laitan tänne blogiini näitä kritiikkiharjoituksiani vertailun vuoksi. Blogi on hyvä alusta harjoitella kirjoittamista ja tuleekin joka päivä tätä päivitettyä.

    Mulla on edelleen lukematta se Salo, vaikka joskus aikaa arviosi perään sanoin, että aion sen lukea. Melomisen saan ainejärjestön kautta, sillä teen siitä ainejärjestön lehteen pienen arvion. Olen onnellinen että saan kirjan pian luettavakseni.

    VastaaPoista
  9. Hauska yhteensattuma, että luin juuri Lintusen Ovisilmän - olin kyllä huomannut, että olit lukenut tämän "Mozart-kirjan" ;) mutta vasta nyt tajusin, että samasta kirjailijasta kyse :).

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!