1.3.2011

Viikon luetut

Ajattelin tällä kertaa yhdistää Viikon luetuissa monta asiaa ja lopussa löytyy vastaukseni The Gorgeous Blogger- tunnustushaasteeseen. Kiitos vain tunnustuksista Lumiomena, Lauren ja Kirjapeto.


Viime viikolla luetuksi tuli:
- Mikko Jeskanen: Perkele - Myytillisiä tarinoita (Wsoy, 2011) (sarjakuva)
- PNG: Maailma mustavalkoinen (Wallnet, 2010) (kuvitettu tarina)
- Jouni Inkala: Kemosynteesi (Siltala, 2011)
- Anne B. Ragde: Satunnaista seuraa (Tammi, 2011)
- Ville Pynnönen: Alinka (Arktinen Banaani, 2004) (sarjakuva)
- Jussi Kylätasku: Akuaba - Tunnustuskirja (Wsoy, 2002)

Olen kärsinyt viime aikoina todella usein migreenistä ja minusta tuntuu, että olen jumiuttanut hartiani sillä että olen liikaa koneella. Eilen kyllästyin migreenissä makaamiseen niin, että huhkin siivotessa, kokatessa ja leipoessa koko päivän. Petjasta olikin "mukava" säntäillä ympäri asuntoa vuoroin imuria, lattialuuttua tai mattopiiskaa karkuun. :D Mutta kyllä sitten uni maistuikin, vaikka kuvassa näyttääkin siltä kuin hän puistaisi mulle nyrkkiä.


The Gorgeous Blogger- tunnustushaaste.
Tunnustuksen mukana seurasi tehtävä pohtia omaa henkilökuvaansa ja -historiaansa bloggaajana.

1. Milloin aloitit blogisi?
- Avasin blogini vuosi ennen kuin aloitin varsinaisen bloggaamisen. Aktiivisen kirjamaisen toimintansa blogini aloitti syyskuussa 2010.

2. Mistä kirjoitat blogissasi, mitä kaikkea se käsittelee?
- Kirjoitan kirjoista ja kirjoihin liittyvistä asioista. Pyrin kirjoittamaan kaikista lukemistani kirjoista, mutta en ole pystynyt pitämään tätä päivitystahtia, sillä luen niin paljon. Minulla myös vilisee paljon kirja-alaan liittyviä asioita päässä ja usein tulee tehtyä näistä pohdinnoista pieniä keskustelunavauksia. Päivitän myös blogiini viikoittain Petjan kuvia ja kuulumisia. Monissa lukemissani kirjablogeissa on hyvä tapa listata luetut kirjat kuukausittain, mutta itselleni tuli alussa tapa listata näitä viikoittain. Olen sillä lailla jäsentänyt itselleni viikkojen kulkua, mutta toivon mukaan joku muukin jaksaa lukea näitä. Edes Petjan takia. ;)

3. Mikä seikka tekee blogistasi erityisen?
-Petja. ;) Minulla on ollut myös mahdollisuus osallistua kirja-alan tapahtumiin ja olen niistä tehnyt pieniä raportteja blogiini. Kaikki kirjabloggaajat ovat olleet niihin tervetulleita, mutta koska monet tapahtumat järjestetään Helsingissä ja yleensä päivisin, niin useimmilla ei ole ollut mahdollisuus niihin osallistua. Olen halunnut kirjoittaa niistä blogiini, jotta lukijani voivat blogin kautta päästä tilaisuuksiin mukaan.

Minulla on myös paljon kuvia blogissani ja yritän pitää sen visuaalisesti kiinnostavana.

Poimin kirjoista yhden lauseen alaotsikkoon, joka tiivistää minun luentani tai bloggauksen idean. Tämmöisiä pieniä asioita. Kaikki blogit ovat omalla tavallaan erityisiä ja tekijöidensä näköisiä.

4. Mikä sai sinut aloittamaan blogin kirjoittamisen?
- Kirjat ja kirjabloggaajat. Olin innokas kirjablogien lukija, mutta arka kirjoittaja. Osallistuin kirjoittamisen peruskurssille viime vuoden syksyllä ja sain sieltä kipinän kirjoittaa enemmän ja yhtäkkiä blogini alkoi kirjoittaa itse itseään. Innostuin kirjoittamisesta. Innostuin lukemisesta. Innostuin lisää toisten kirjablogeista. Olen ollut todella onnellinen tästä harrastuksesta, sillä olen lukenut blogini myötä enemmän kuin koskaan. Kirjallisuuden opiskelijalle se on suuri hyve.

5. Mitä haluaisit muuttaa blogissasi?
- Haluaisin, että ihmiset viihtyisivät blogissani ja haluaisivat kommentoida ja keskustella kirjoista kanssani. Toivon, että blogini ulkomuoto on lukijaystävällinen. Luonnollisesti haluaisin kirjoittaa oikeakielistä ja hyvää tekstiä, joka tavoittaa jotain kirjan taide-elämyksestä ja lukukokemuksesta.

Viime aikoina blogiini on ilmestynyt uusia nimiä ja kasvoja. Tervetuloa lukijoiksi ja kiitos! :)

6 kommenttia :

  1. Ohoh, kiitos tuosta Mikko Jeskasen albumin mainitsemisesta! Olen tykännyt hänen töistään, joten tuohon pitää tutustua.

    Blogisi on ehdottoman lukijaystävällinen ja tilaisuusraportoinnit ovat olleet erityisen kivoja, kun itsekin kuulun niihin jotka eivät päiväsaikaan tilaisuuksiin pääse. :)

    VastaaPoista
  2. Kiito Salla. Jeskasen albumi on huikea, upea, mahtava ja mielenkiintoinen!! Eniten minulle tuottaa vaikeuksia tehdä arvioita sarjakuvista, sillä en osaa kunnolla eritellä kuinka mahtava lisän lukukokemuksiini ne ovat tuoneet. Eilenkin yritin etsiä lisää sarjakuvia kirjastosta, mutta en oikein nyt löytänyt. Kaipaan tarinallisesti syviä sarjakuvia.

    VastaaPoista
  3. Olen melkein kateellinen Hanna sinulle, kun ehdit lukea niin paljon. :)

    Kiitos sinusta ja blogistasi <3

    VastaaPoista
  4. Voi kiitos Linnea! Mie toisaalta luen joka paikassa, niin nopeastihan noita kertyy. :)

    VastaaPoista
  5. Minäkin yritän lukea aina kun on vapaa-aikaa, bussissa, luentotauoilla jne. mutta jonnekin se aika sitten katoaa. Haaveilen että jos vaikka kesällä ehtisi enemmän.. :)

    VastaaPoista
  6. Mutta mie luen pääaineenani kirjallisuutta, sie luonnontieteitä. Tottakai minun pitääkin lukea enemmän kirjoja kuin sinun. :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!