29.1.2011

Tunnustusten virrassa



Sain Saran kirjoista haasteen tehdä 7 tunnustusta blogissani. Olin ilahtunut kovasti, sillä en ole moisia tunnustuksia saanut aiemmin. :)

 Tunnustuksen saamiseen sisältyy seitsemän asian kertominen itsestään, joten tässä niitä tulee..


1. Juon joka päivä litroittain teetä. Ostan ulkomaanmatkoilta kotiin tuliaisiksi teetä ja yrttejä. Meillä on kotona varmaan 30 pussia irtoteetä, mutta haalisin niitä lisää, mikäli kaapissa olisi tilaa. Kesällä ja syksyllä keräsimme kotiin myös pakurikääpää, josta tulee todella terveellinen ja maukas tee.

2. Minulla kesti pitkä aika tottua Petjaan. Sain upean parisuhteen kaupan päällisiksi kissan, josta en aluksi pitänyt kauheasti. Ja tämä on aika vaikea asia tunnustaa! Minulla on ollut yli 20 vuotta elämässäni kissa ja olen lapsesta asti tottunut olemaan kissan kanssa, mutta kun jouduimme viimein lopettamaan Mussukan, niin tein pitkään surutyötä. Petja oli aluksi kovin arka ja yltiöpäisen kiinnittynyt avopuolisooni, joka selittyi kuitenkin Petjan omalla taustalla. Taisimme aluksi molemmat vähän oudoksua toisiamme, mutta kun muutimme tähän uuteen kotiimme ja vuodet ovat vierineet, niin olemme sydänystävystyneet ja siksi olen Petjan tuonut osaksi blogiani.


3. Olen löytänyt kirjat vasta pari vuotta sitten uudelleen elämääni. Luin lapsen ja nuorena paljon, mutta sitten jotain tapahtui ja olin lukematta kirjoja lähestulkoon kokonaan useamman vuoden ajan. Opiskelin japanin kieltä ja minulla ei ollut aikaa sen ohella oikeastaan mihinkään muuhun. Jossain vaiheessa tajusin, että ainoa asia, mitä haluaisin todella tehdä, on lukea kirjoja. Mikä vapauttava tunne, kun vaihdoin oppialaa ja sain lukea hyvällä omallatunnolla suomalaisia klassikoita. Koen tämän saman tunteen vieläkin lähes päivittäin ja en voi uskoa, että saan ja minun pitää oikeasti lukea näin paljon kirjoja.

4. Kirjabloggaaminen on yksi hauskimmista harrastuksista, mitä tiedän. Kun aktivoiduin blogini kanssa viime vuoden syyskuussa, eli alle puoli vuotta sitten, on elämäni avautunut entistä enemmän kirjoille. Olen saanut blogini kautta oikeita ystäviä elämääni ja mahdollisuuden tutustua kirja-alan ihmisiin ja muihin lukutoukkiin. Luen monia blogeja päivittäin ja toivon, että joku saa blogistani samanlaista virtaa kun itse saan muiden blogeista. En olisi voinut syksyllä kuvitellakaan, että saisin mahdollisuuden päästä vierailemaan kustantamoissa ja päästä osaksi kirjabloggaajien kollektiivia. Kiitos vain Inalle tämän kaiken toiminnan aloittamisesta.

5. Kodissamme on valehtelematta satoja lukemattomia kirjoja, mutta haalin silti koko ajan lisää. Olen kirjakeräilijä ja sen lisäksi kerään vanhoja Parnasso-lehtiä. Osaan onneksi myös luopua kirjoista, sillä hukkuisimme niihin muuten. Juri ystävällisesti aina muistuttaa tilan rajallisuudesta ja kiikutamme kirjoja divareihin tai lahjon ystäviäni niillä. Lukemattomien kirjojen lisäksi meillä on kyllä paljon niitä ihania luettuja kirjoja, joista ei silti raski luopua. Juri kerää mm.venäläistä kirjallisuutta ja en ole edes tutustunut hänen lempikirjoihinsa. Koko ajan ilmestyy hyviä kirjoja ja kannan kirjastoistakin viikottani lisää kirjoja kotiimme. Olen lukutoukka, kirjahamsteri ja rakastan selailla kirjoja. Minulla on siksi ristiriitaiset ajatukset e-kirjoista, positiivisesti tilaa säästyisi paljon, mutta pidän myös kirjan olemuksesta ja ryhdikkyydestä.

6. Ostan lähes kaikki vaatteeni kirpputoreilta. Suosin kierrätystä ja olen muutenkin melko hippihenkinen tyttö. Kirpputorit ja kierrätyskeskukset ovat aarreaittoja. Ostan silti vain hyväkuntoisia vaatteita ja monien tuntemieni ihmisten mielikuva kirpputoreista lumppupuoteina ei pidä ainakaan lempikirppareitteni kohdalla paikkansa. En enää kiinny tavaraan (pois lukien kirjat) kuten aiemmin.

7. Varmin tapa pahoittaa oma mielensä on lukea lehtien nettikeskusteluja. Jostain syystä silti eksyn aika ajoin lukemaan näitä "ei minun verorahoillani" -kommentteja ja ärsyynnyn.

Tunnustuspalkintojen luonteeseen kuuluu haastaa muita ihania blogisteja leikkiin mukaan, joten seuraavien toivoisin tunnustavan jotain itsestään.

Kirjablogit:

Kirjamielellä 

K-blogit (joko kissa- tai kirjablogi)

Morren maailma

Muut ihanat:

Don't think twice, it's all right (ainoa seuraamani muotiblogi, Jurin pikkusisko 2)

The missing elements in me (ainoa seuraamani valokuvablogi, Jurin pikkusisko 1)

Kujerruksia  (kirjoista, leipomisesta, valokuvaamisesta ja käsitöistä kiinnostunut ystäväni)

Värien virrassa (pikkusiskoblogi)

8 kommenttia :

  1. Haaste vastaanotettu, jätän tämän nyt takaraivoon hetkeksi hautumaan.

    Olen kyllä samaa mieltä että kirjoista on vaikea luopua. Itsellänikin on montamonta lukematonta hyllyss ja kirjastossakin välillä pitää suurinpiirtein silmät kiinni kävellä jotta mitään ei tarttuisi mukaan.

    VastaaPoista
  2. Kohdat 1, 4 ja 7 täsmäävät myös minuun;) Teetä on aina pakko juoda kun luen, minulla on aina teekuppi kädessä ja kaappi on pullollaan eri teemakuja joita en ikinä ehdi juoda;)

    VastaaPoista
  3. Hei Hanna

    Löysin samoja yhteisiä juttuja elämishistoriastamme. Minullakin oli lukemisessa muutaman vuoden tauko yhdessä vaiheessa. Siis luin vain jotain opiskeluun liittyvää kirjallisuutta ja tenttikirjoja. Mulle tuli sellainen plokki, kun olin kanssa koko lapsuuden ja nuoruuden lukenut hirveästi kirjoja. Sitten aloitin yliopistolla jossain vaiheessa kirjallisuusopinnot ja lukemiseni lähti uuteen nousuun ja löysin sen niin kuin uudestaan. Muistan aina sen tunteen, uudelleen heräämisen. Nykyäänhän sitten keräilen kirjoja myös ja koti pursuaa pullollaan. Tänään tein aivan ihania löytöjä yhdestä antikvariaatista! Kierteletkö muuten Hesan divareissa?

    VastaaPoista
  4. Sara, kyllä kiertelen. Tai pikemminkin käyn parissa luottopaikassa. :)

    VastaaPoista
  5. Minulla on hieman identiteettikriisi meneillään, kun olin ennen intohimoinen teeihminen (vieläkin on kaapit täynnä ulkomailta netin kautta tilattuja irtoteepusseja), ja sitten yhtäkkiä vuosi, pari sitten huomasin juovani useammin kahvia. Mites tässä näin kävi? En osaa selittää.

    Ja muuten minullakin oli aika pitkäkin lukutauko juuri yliopisto-opintojen aikaan. Ei se nyt totaalinen ollut, mutta luin kaunokirjallisuutta hyvin vähän ja harvakseltaan huolimatta siitä, että olin koko lapsuuteni ja nuoruuteni ollut todellinen lukutoukka. Kirjallisuus pysyi kyllä koko ajan sellaisena intohimona, josta esim. tosi mielelläni keskustelin. Sitten hakeuduin ihan yllätyksenä itsellenikin kustannusalalle valmistuttuani (valtiotieteellisestä), ja siitä lähtien olen tehnyt töitä kirjoihin liittyen. Erityisen paljon lukuintoa kyllä lisäsi vapaa-ajallakin kirjablogien seuraamisen aloittaminen joskus noin vuosi sitten.

    Karoliina

    VastaaPoista
  6. Kiinnostavaa Karoliina että olet ollut kustannusalalla töissä. Minusta olisi ihana lukea sinun blogiasi, sillä huomaan että kommentoit monien blogeja järkevin ottein ja olet lukenut paljon erilaisia kirjoja.

    VastaaPoista
  7. Aivan sattumalta eksyin blogiisi ja liityin kiireen vilkkaa lukijaksi, että osaan "eksyä" toistekin. Olen ihan hurahtanut kirjablogeihin ja koska pienten lasten emona aikani on rajallinen, kirjavinkit ovat kullanarvoisia!

    VastaaPoista
  8. Ihanaa Virvatuli, että löysit blogini. Varo vain, kirjablogeista voi tulla liikaa hyviä vinkkejä. :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!