18.10.2010

Lukupiiristä..

Ihanaa, kun meän kaikkien yhteinen lukupiiri (heh, kirjoitin aluksi lukupirii) on saanut näin hyvän vastaanoton. Sinne vain tervetuloa myös lisää uusia lukijoita keskustelemaan 10.11 Doris Lessingin Kultaisesta muistikirjasta. Ei haittaa, vaikka teosta ei olisi kokonaan lukenut, koska keskusteluun voi ottaa kantaa juuri sellaisena kuin on. Olen itse kaivannut lukupiiriä elämääni, koska haluaisin keskustella kirjoista toisten lukuharrastajien kanssa, mutta en akateemisesti väännellen, vaan tunnelmoiden. En ole kuitenkaan löytänyt sopivaa lukupiiriä tai en saa aikaiseksi lähteä kirjaston piireihin. Siksi tällainen virtuaalinen tila- ja aikarajoja rikkova virtuaalinen lukupiiri on omiaan blogaajille ja muille kirjarakastajille. Anonyymistikin voi ottaa osaa, jos ei halua heti rekisteröityä käyttäjäksi.

Pääsen Lessingin kimppuun vasta viikonloppuna, koska sitä ennen luettavana odottavat Saision Punainen erokirja, Hirvosen Kauimpana kuolemasta, Daniel Katzin Kun isoisä Suomeen hiihti, Machiavellin Ruhtinas, Jane Austenin Emma ja muutama teoriakirja. Olen myös näiden lisäksi tehnyt Elina Hirvosen ja Anu Silfverbergin Sata sivua, tekstintekijän harjoituskirjasta kirjoitustehtäviä.

Tuosta teoksesta teen vielä oman blogauksen, koska en tiedä teistä, mutta ainakin minulla on haaveena lukemisen lisäksi myös itse tuottaa tekstiä ja tuossa teoksessa on hyviä neuvoja päästä alkuun ja katsoa kirjoittamista ihan uudestakin kulmasta. Teen Jyväskylän kirjoittajakoulutukseen sivuaineopintoja ja aion kyllä ehdottaa, että he suosittelisivat aloitteleville kirjoittajille tätä kirjaa, koska niin nopeasti itsekin sain uuden idean tekstiini. Minulla on ollut vuoden verran päässäni eräs kirjaidea, mutta en ole oikeastaan saanut sitä kunnolla kirjoitettua, mutta olen paljon miettinyt rakennetta ja hahmoja. Monesti tulee vaikka bussimatkalla mieleen joku idea, mutta en saa kirjoitettua sitä ylös. Sata sivua harjoitustehtävineen ja kirjailijavinkkeineen virkisti kokeilemaan kirjoittamista. Mutta siitä lisää myöhemmin..
En malta odottaa, että kuulen tästä kirjasta esittelyn Avaimen tilaisuudessa kirjamessuilla!

1 kommentti :

  1. Sata sivua on mullakin nyt luvussa ja olen ihan intoutunut ja aion myös blogata ko. kirjasta! Ihana kirja, näppärin kirjoitusopas johon olen törmännyt.

    Mä en haaveile kaunokirjallisista tuotoksista (enää/ainakaan tällä hetkellä), mutta luen mielelläni kirjoitusoppaita. Onhan niistä hyötyä kaikessa kirjoittamisessa ja lisäksi ovat usein tosi kiinnostavaa luettavaa!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!