Olen saanut luku-urakkani Jane Austenin teosten kanssa päätökseen. Tulin lukeneeksi lähes tulkoon kaikki häneltä ilmestyneet kirjat, muutamia koottuja kertomuksia ja keskeneräisiä käsikirjoituksia lukuun ottamatta.
Luin tänä syksynä: Ylpeys ja ennakkoluulo (Pride and Prejudice), Järki ja tunteet (Sense and Sensibility), Kasvattitytön tarina (Mansfield Park), Emma, Northanger Abbey (suom. myös Neito vanhassa linnassa) ja viimeisenä Viisasteleva sydän (Persuasion).
Tietyllä tapaa minulla on omituinen olo siitä, että nämä ovat länsimaalaisen kulttuurin rakastetuimpia rakkaustarinoita, vaikka pidin kirjoista itsekin mielettömän paljon. Rakkaus on näissä aina jonkinlaista taistelua pääparin välillä, ja satojen sivujen ajan kuvaillaan kuinka parin on vaikea saada toisensa ja vasta parin viimeisen sivun aikana he kertovat tunteistaan toisilleen ääneen. Itse suhteelle, avioliitolle ja sille suurelle suudelmalle jätetään vain viittausarvo loppuun.
En tietenkään kiellä, etteikö pariskunnan keskinäisessä soidinmenossa ole romanttisuutta kylliksi, mutta olisin toivonut että myös heidän suhdettaan olisi kuvattu edes jossain näistä kirjoista vähän enemmän. Kotipsykologi minussa mietti, että ehkä Austen ei halunnut kirjoittaa avioliitosta, häistä ja parisuhteesta, koska hän itse oli naimaton. Vaikka muuten pariskunnat keskustelevat nokkelasti keskenään, lopussa dialogi katoaa ja kaikkitietävä kertoja ottaa vallan ja kuvailee lyhyesti tilanteen, jossa tunteet saavat vastakaikua ja toiveet täyttyvät.
Tämä etäännytys toimi minulle latistavana elementtinä, sillä kun on lukenut pitkään näistä salaisista tunteista, halusin päästä myös sen suuren hetken imuun. Olen nähnyt melkein kaikista näistä kirjoista elokuvaversiot ja vaikka pidän siitä, että joissakin kohdin elokuvissa tapahtuu hoputusta ja joka ikinen kirjassa esitetty kohtaus ei tule kuvatuksi, niin kyllä elokuvia katsoessa jää kaipaamaan sitä jotain. Ja se jokin on korvattu sitten suuremmalla romantiikalla, kuin mitä kirjoista on luettavissa. Se, mikä kirjojen lopuissa jää rakkaudennälkäni tyydyttämättä, saan elokuvissa nauttia yltäkylläisenä.
Kirjoissa vilahtelevat sotilaat, vaikka muuten sota-aikoja ei kuvata. Austenin tuotanto ajoittuu Napoleonin aikaan, jolloin Englanti oli Ranskan kanssa sodassa. Kirjat keskittyvät aristokraattien, maanomistajien ja nousevan keskiluokan jännitteiseen kanssakäymiseen, mutta erityisesti Viisastelevassa sydämessä näkyy myös kuinka armeijan kautta miehet rikastuvat ja nousevat yhteisön arvostukseen ja täten haastamaan aristokraatteja. Englanti on "luokkaretkellä" ja ylpeiden henkilöhahmojen kautta näkyy kuinka vaikeaa heidän on sulattaa, että rikastuva keskiluokka astuu heidän juhlasaleihinsa tanssimaan.
Näiden kirjojen matkassa oli kyllä loistavaa matkata kohti 1700-1800 luvun vaihteen Englantia ja verrata Austenin kirjoja Suomen ensimmäisten naiskirjailijoiden teksteihin. Austen kirjoitti teoksensa nimimerkillä "By a Lady" ja myöhemmin markkinoinnissa käytettiin myös "By the Author of Sense and Sensibility" ja monet suomalaiset naiskirjailijat kirjoittivat myöhemmin nimimerkein.
Kirjoissa oli mielenkiintoista myös seurata millaisia hyveitä naisilta odotettiin ja millainen oli miehen malli. Naisen koulutus nousi myös kiistelyn kohteeksi, erityisesti Elisabeth Bennet (Ylpeys ja Ennakkoluulo) puhui kiivaasti naisten koulutuksen puolesta. Intohimoa Austen etäännyttää, eikä kuvaa naispäähenkilöiden tunteita siinä hetkessä, vaan vasta myöhemmin. Marianne (Järki ja tunteet) on yksi mielenkiintoisimpia hahmoja Austenin kirjoissa, sillä hän tahtoo rikkoa naisiin kohdistuneita odotuksia ja sovinnaisuussääntöjä ja lähettelee esimerkiksi rakkauden kohteelleen öisin kirjeitä, mikä on erittäin sopimatonta tuona aikana, koska he eivät ole kihloissa. Nainen ja mies eivät saaneet olla keskenään kirjeenvaihdossa, elleivät he olleet kihloissa (tai perheenjäseniä).
Minä luin Austenia paljon nuorempana, mutta viimeisimmästäkin kirjasta on vuosia, vuosia.. Muistikuvieni perusteella sanoisin, että nuorillehan nämä sopivatkin. Austen on nokkela, hyvä kirjoittaja ja dialogi olisi varmasti nautittavaa nyt kypsemmälläkin iällä, mutta juuri tuo keskittyminen hakkailuun ja romanttisten toiveiden toteutumiseen tekee Austenista mielestäni erinomaisen "teinikirjailijan". Nyt on jo mielenkiintoisempaa lukea avioliiton arjesta ja ongelmista. :)
VastaaPoistaKaroliina
Hyvin tiivistit Karoliina pointtini, juuri tuota ajoin takaa. Kaipasin vähän variaatiota juonikuvioihin ja yritinkin sitten keskittyä enemmän taustoilla piileviin asioihin, kun tähän toistuvaan hakkailuun. (hyvä sana, muuten)
VastaaPoistaKiinnitin joskus samaan huomiota. Luulisin, että looginen selitys rakkauden ja parisuhteen kuvauksen puuttumiselle on juuri se, ettei Austen itse saanut moista kokea. Toisaalta tämä voi olla myös kulttuurinen kysymys: kovin intiimi kuvaus parisuhteesta tuskin olisi ollut sopivaa ja ehkä Austen ei halunnut kuvata sitä puolivillaisesti. Northanger Abbey on noussut suosikikseni aikuisiällä juuri sen parodian vuoksi ja muutenkin luen nykyään Austenia lähinnä muiden avujen kuin romantiikan vuoksi. Romantiikannälkäiset nimittäin jäävät auttamatta nälkäisiksi.
VastaaPoistaAika kauheaa olisi lukea nuo kaikki putkeen, sillä niissä on niin samoja teemoja. Mulla katoaisi Austeneista varmaan lumo, jos joutuisin ne kaikki lukemaan toistensa perään. :D
VastaaPoistaMahdoitko ajoittaa postauksen sopivasti Austenin syntymäpäivän kunniaksi? =) Minäkin olen lukenut suurimman osan Austeneista, mutta Ylpeys ja ennakkoluulo on ainoa mihin palaan yhä uudelleen. Uskon että tästä on joltain osalta kiittäminen Colin Firthin roolisuoritusta.. ;) Mutta rakastan kyllä Austenin aikaista kieltä! (Tai siis sitä vanhahtavaa englantia millä oma versioni on kirjoitettu, en tiedä onko sitä kuinka muokattu nykylukijan ymmärrykselle.) Olen samaa mieltä siitä että Austenin naimattomuus on syynä siihen miksi kirjat eivät kuvaa avioliittoa, hän ei ehkä halunnut kirjoittaa sellaisesta mistä ei tiedä? Yleltä tuli muuten vasta Miss Austen regrets -niminen tv-leffa. Se oli jotenkin sydäntäriipaiseva vaikka totuudenmukaisuutta voi vain arvailla. Jos joku päättäisi kirjoittaa Austenin kirjoista 'spinn off'eja niin minä haluaisin lukea mikä ihmeessä sain Mr. Bennetin naimaan Mrs. Bennetin?
VastaaPoistaRéa, kappas. En ollutkaan huomannut että tänään on hänen syntymäpäivänsä, olipas sattuma. :)
VastaaPoistaIlmeisesti Mr. Bennet rakastui nuorempana Mrs. Bennetin ulkonäköön ja vasta myöhemmin huomasi, mikä tyhjäpää hänen rouvansa onkaan. Tämäkin avioliitto oli yksi esimerkki teoksessa huonoista liitoista, joita Austen kritisoi.
Hyvä sattuma! Ja minäkin kyllä olen sitä mieltä, ettei näitä kannattaisi välttämättä lukea putkeen. Sen verran itseään toistava kirjailija Jane oli. Silti nostan hattua urakallesi, Hanna!
VastaaPoistaKaroliina
Joo, kyllä siinä pienoinen kyllästyminen tuli juonikuvioiden kohdalla, mutta toisaalta siten aloin lukemaan asioita tarinan takaa.
VastaaPoistaMinulla oli eilen tentti näistä kaikista kirjoista, joten siksi päädyin lukemaan kaikki saman syksyn aikana.
Hyväksyttävä selitys. :) Ja totta tuokin, että varmasti silmä alkoi nähdä juonen takaa paljon muuta, kun tarina toistui tavallaan samana monta kertaa.
VastaaPoistaKaroliina
Ihana postaus. Olen viehättynyt Jane Austenin kirjoista ja filmatisoinneista. Lähti aikanaan siitä kun kirjailija kuului englannin opintoihini yliopistossa.
VastaaPoistaEipä satu mitään olemaan omassa kirjahyllyssä. Harmi koska Jane olisi sopivaa joulunajan lukemistoa. Jaa miksi? - Heh, enpä tiedä, mutta sitä jään miettimään... :D
Tomomi, täysin samaa mieltä Karoliinan kanssa.
VastaaPoistaJa oma lisäys: Minä en halua ikävystyä kirjan äärellä.
Paljon, paljon kiinnostavampaa on lukea Joyce Carol Oatesia - esimerkiksi.
En ihan ymmärtänyt, mitä Leena tarkoitti, mutta Austenit on mun mielestä kaikkea muuta kuin ikävysttäviä. Tenttiin lukeminen ei tietenkään ole pelkästään huvia, mutta tuskin Tomoni sentään ikävystyi Austenin parissa kuitenkaan. :)
VastaaPoistaJoo, en todellakaan pitkästynyt ja vaikka välillä juonien samankaltaisuus saattoi ikävystyttää, löysin sieltä tarinan takaa paljon mielenkiintoista tarttumapintaa. Myös kun nämä luki putkeen pystyi seuraamaan myös Austenin kirjallista kehitystä. Mihin hän olisikaan päätynyt, ellei olisi niin nuorena kuollut.
VastaaPoistaLuin kesällä ensimmäisen kerran Austenia, aloitin Emmalla. Sen jälkeen luin Northanger Abbeyn ja sitten Pride and Prejudicen. Englanniksi kaikki, kun asun ulkomailla eikä suomenkielisiä käännöksiä ole saatavilla. Noista kolmesta pidin eniten Emmasta, vähiten Northanger Abbeystä. Emmassa kaikki oli kohdallaan, kaikki vaikuttaa niin helpolta, sujuvalta, valmiilta ja viimeistellyltä. Sen rinnalla aiemmat teokset tuntuivat harjoituskappaleilta. No, Pride and Prejudice oli jo aika lähellä, vain huumori oli hiukan ilmeisempää kuin Emmassa. Mutta kyllä se vaan silti nauratti.
VastaaPoistaMielestäni romanttiset kuviot olivat oikeastaan vain tekosyy kaikelle sille muulle, joka oli kirjojen varsinainen sisältö. Vähän niin kuin joissain dekkareissa se pakollinen murha on vain houkutin pahaa aavistamattomille lukijoille :-) Ja kuvattiinhan siellä Austenin kirjoissa avioliittoakin, vaikkei päähenkilöiden kautta. Jopa yhden onnistuneen avioliiton muistan, Emman entisen kotiopettajattaren ja heidän naapurinsa, Westonkos se nyt oli.
Kiitos muuten Tomomille Kakkakirja-vinkistä. Löytyi kerrankin joululahja joka sopii koko siskonperheelle pienimmästä vanhempiin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaItse olen juuri samaa mieltä siitä, että koko kirjan alku kertoo parin vaikeuksista. Saman huomasin myös George Eliotin kirjassa Middlemarch, jonka luin hiljaittain. Ehkä juuri se tekee kirjoista viehättäviä. :)
VastaaPoistaOlen lukenut Austenilta Ylpeyden ja ennakkoluulon useammankin kerran, se on aivan ihana niin kirjana kuin filminäkin, muihin en ole ehtinut tutustua, joskin kirjahyllystäni ainakin Emma löytyy. Oli mielenkiintoista lukea ajatuksiasi Austenin ajan Englannista, antaa uudenlaista perspektiiviä tapahtumille.
VastaaPoista