14.11.2012

Neuvostoliitto-tori rautatieasemalla Hytti nro 6:n hengessä.

Vadim Nikolajevits
Osallistuin eilen Rosa Liksomin järjestämään hauskaan tapahtumaan Helsingin rautatieasemalla. Rosa oli nimennyt tapahtuman "Finlandia-vuoteni loppusiivoushappeningiksi", ja hän oli itse pukeutunut teoksen tärkeimmäksi sivuhenkilöksi, piinkovaksi vaunupalvelija Arisaksi. Myös muita kirjan sivuilta tuttuja hahmoja oli saapunut ohikulkijoiden ja paikalle varta vasten tulleiden riemuksi. Ostin paikan päältä myös muita Liksomin teoksia, mutta viehätyin erityisesti ideasta ja rekvisiitasta. Liksom oli tomera "esiintyjä", ja häntä monet tulivatkin tapaamaan. Rosan haastattelun voi kuunnella Helsingin Sanomien nettisivuilta.

Rosa Liksom

tunnelmaa

Olen aiemmin blogissani maininnutkin, että kirjoitan tällä hetkellä gradua Liksomin Hytti nro 6:n ironisesta neuvostonostalgiasta ja olen myös muutaman kerran teoksesta eri näkökulmista blogannut.

Tilaisuus kiinnosti minua myös tämän keskeneräisen graduni vuoksi, sillä en ole työkiireiden vuoksi ehtinyt paneutua kirjoittamiseen toukokuun jälkeen. Oli ihana tavata kirjailija ja kertoa hänelle, että olen kirjoittamassa gradua, sillä tavallaan sain siihen vähän uutta virtaakin. Koko ajan olen tiennyt, että saan graduni valmiiksi, mutta pidän myös töistä niin paljon, että aikaa gradulle ei ole vain löytynyt. Alkusyksy oli erityisen tiukka, sillä saimme valmiiksi myös hienon Unkarin nykykirjallisuutta käsittelevän kirjan Ristiallokoissa, johon olen myös itse kirjoittanut esseen. Sen lisäksi tein kustannustoimittajan töitä Avaimelle ja Siltalaan. Ensi keväänä ilmestyy puolestaan minun ja Katjan yhteispanostus eli Rivien välissä -niminen tietokirja kirjallisuusblogeista. Tässä ollaan siis kaiken aikaa vähän kirjainten virrassa ja rivien välissä.

Minulla on kuitenkin hyvä gradun aihe, ja tarkasteltava teos on hyvin mielenkiintoinen. Jaksan lukea sitä useita kertoja ja olen asettanut itselleni tavoitteeksi vielä tämän vuoden puolella edistää tutkimusta kymmenellä sivulla (viisikin riittää!). Rosan tapaaminen oli huikeaa, sillä hän kiinnostui tutkimuksestani ja kehotti minua lukemaan myös Kreisland, joka on kuulemma mahtava. :)

Yhteen kirjaan hän oli jättänyt minulle sitten tsemppaukset loppurutistukseen. Kirjan nimestä huolimatta kohtaaminen oli unohtumaton.


10 kommenttia :

  1. Vau, mahtavat tsemppaukset olet saanut ja tuo tapahtumakin varmasti oli hauska.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, puhkuin virtaa kohtaamisen jälkeen, niin energinen pakkaus. Nyt on myös luvattu, että gradu ilmestyy, niin ei auta kadota työmaailmaan.

      Poista
  2. Tosi kiehtova tapahtuma ja ihana omistuskirjoitus antaa varmasti lisätsemppiä graduun :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, minusta oli tosi mukava idea tuoda kirjan tunnelma rautatieasemalle. Rosan tapaaminen oli vain plussaa. :)

      Poista
  3. Ihana omistus! Jos ei nyt tullut aimo annos gradupuhtia, niin ei sitten mistään :)

    Kiva idea tuo neukkutorikin, mukava siitä oli lehdestä lukea ja täältäkin. Tempaus tosiaan on herättänyt huomiota, sillä Rosa ja Hytti ovat olleet eilen ja tänään etsityimpiä juttuja blogissani. Minä en kuuna päivänä olisi siitä Hytistä alkanut gradua vääntää, mutta onneksi makuja on on monia ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mie halusin teoksen, jossa riittää tutkittavaa ja olin jo kerran joutunut aiheen vaihtamaan. Pidän siitä, että kirjassa riittää paukkuja ja analysoitavaa. :-)

      Poista
  4. Hieno kirjoitus ja Liksomin järkkäämä tapahtuma samoin. Tsemppiä gradun kanssa. Joskus on ihan hyväkin pitää taukoa, ja ehdottomasti kun on noin upeita syitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen pitänyt nyt pidemmän tauon, joten pitäisi vähän jo ajatuksella gradun pariin palata. Kääk!

      Poista
  5. Mie en ole lukenut vielä kumpaakaan noista Liksomin kirjoista, joita kehut. Mutta Kreislandin siis ostin nyt. Kiitos tsempistä, sitä tarvitaan. :)

    VastaaPoista
  6. Tapaamisesta varmasti irtosi paljon tarmoa gradun pakertamiseen :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!