Sain idean ulkopuolelta, ja aluksi mietin, haluanko päästää ketään muuta ääneen "omalla tontillani", mutta toisaalta minua kiinnostaa kuulla eri kirja-alan tekijöiden mietteitä työstään, muiden suurlukijoiden ajatuksia kirjallisuudesta tai vaikka lukemistaan kirjoista ja antaa samalla muillekin mahdollisuus testata bloggaamista, joten uskon tämän "riskinoton" kannattavan. Jokainen kirjoittaa vapaasti omalla tyylillään ja valitsemastaan aiheesta. Olen tästä aika innoissani!
Ensimmäisen jutun on kirjoittanut WSOY:n kotimaisen kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Anna-Riikka Carlson.
Istun lontoolaisen kirjakaupan kahvilassa vastapäätä äitiäni, joka lukee juuri lahjaksi saamaansa kirjaa. Melkein kaikki ympärillä lukevat, mikä saa olon toiveikkaaksi, vaikka pohdin vaikeaa aihetta, kirja-alan murrosta. Aiheesta on puhuttu paljon, syistä ja seurauksista ehkä kuitenkin ihan liian vähän. Kirjoja myydään Suomessa huomattavasti vähemmän kuin ennen. Tammikuussa selviävät tämän vuoden myyntiluvut, silloin on niiden ruotimisen aika. Huomattavasti vähemmän riittää syyksi pohtia, mitä on tapahtunut.
Internet on vienyt painettujen tietosanakirjojen markkinat lähes kokonaan ja pienentänyt monien tietokirjojen markkinoita. Moni tarkistaa verkosta reseptit ja matkavinkit ja lukee paljon sellaista tietoa, joka ennen löytyi parhaiten painetuista kirjoista. Verkosta löytyy myös saatavilla olevat kirjat ja lukusuositukset, ja yhä harvempi nuori liittyy kirjakerhoon saadakseen jonkun toisen valitseman kirjan automaattisesti kotiinsa. Kirjakerhot kuukaudenkirjoineen olivat vuosia sitten merkittävä osa isojen kustantamojen kivijalkaa, joka teki kustantamisesta vakaata liiketoimintaa. Suomessa ei myöskään ole enää montaa kustantamoa, jotka kustantavat oppikirjoja, jotka ovat perinteisesti olleet kustantamojen kannattavin osa. Kun elokuvia ja musiikkia saa verkosta puoli-ilmaiseksi (osin täysin ilmaiseksi, osin noin kymmenellä eurolla kuussa), moni kokee uutuuskirjan hinnan korkeaksi eikä mieti, mikä kirjan tekemisessä maksaa.
Lukeminen on saanut yhä enemmän kilpailevia vapaa-ajan viettotapoja. Pelit, sosiaalinen media ja verkossa surffailu vievät monien aikaa. Lukemisesta on monille tullut lyhyttempoista, monisatasivuinen kirja koettelee keskittymiskykyä. On myös ollut yllättävää huomata, miten moni kirjailijaksi haluava ei lue itse juuri lainkaan. Ehkä tosi-tv:n aikakausi yllyttää jokaista haaveilemaan tähteydestä. Leena Majander teki Finlandia-palkinnon jakotilaisuudessa pitämässään puheessa hyviä kysymyksiä: ”Onko itsensä kuulluksi saamisen tärkeys ylittänyt toisen ihmisen kuuntelemisen tärkeyden? Onko meillä malttia ja kiinnostusta kuunnella, lukea, ymmärtää toisiamme? Avartua, omaksua, laajentaa maailmankuvaamme?”
Lukijat – niin kuin kulttuurinharrastajat ja kuluttajat – jakaantuvat yhä pienempiin alaryhmiin. Samaan aikaan niiden, jotka eivät lue kirjoja lainkaan, määrä kasvaa, kun taas kielitaitoisimmat ehtivät lukea kansainväliset bestsellerit alkukielellä, useimmiten englanniksi.
Sellaisenkin näkemyksen olen kuullut, että nykyään ei ole mikään häpeä julistaa, ettei lukeminen kiinnosta lainkaan. Ei sen häpeä tarvitse ollakaan mutta ehkä tämä kertoo lukemisen arvostuksen muuttumisesta jotakin. Kirjoja ei haluta hankkia omaan hyllyyn, koska vanhemmilla on hyllyt jo täynnä ja nuoremmilla ei kaikilla ole kirjahyllyä lainkaan. Heistä moni lukee kirjoja mutta ei omista niitä.
Kaiken myllerryksen keskellä taantuma, kasvava työttömyys ja lannistavat talousuutiset saavat ihmiset säästämään ja ehkä näkemään kirjan ylellisyystuotteena eikä välttämättömänä hankintana, eivätkä ne, joilla olisi varaa, tule ehkä ajatelleeksi, että he voisivat kirjoja ostamalla samalla tukea suomenkielistä kirjallisuutta, niin kuin ehkä tukevat lähikauppaa tai jotain muuta tuotetta tai palvelua, jonka jatkuvuuden turvaamiseen haluavat osallistua.
Asioita, jotka eivät ole muuttuneet tai muuttaneet kirja-alaa
Moni sanoo, että aina on puhuttu haastavista ajoista. Ehkä on, sitä en tiedä, mutta tiedän, että kirja-alalla on nyt vaikeampaa kuin vuosikymmeniin. Siitä kertoo kirjakauppojen ja kirja-alan työpaikkojen väheneminen. Moni asia on kuitenkin säilynyt ennallaan. Suomessa kirjoitetaan ja luetaan paljon. Kustantamoihin tulvii käsikirjoituksia, luovan kirjoittamisen kurssit ovat suosittuja, kysytyimmillä kirjoilla on kirjastossa kuukausien varausjonot. Kirjailijan ammattia arvostetaan, ja monet kirjailijat ovat näkyvästi esillä mediassa. Kirjallisuus on korkeatasoista ja monipuolista. Tarkempia tutkimuksia odotellessa voisi ajatella, ettei lukeminen ole välttämättä vähentynyt vaan ainoastaan kirjojen ostaminen. Myös vaatimukset kustantamojen kulttuuritehtävää kohtaan ovat säilyneet ennallaan.
Harva syyttää sukkafirmaa siitä, että sitä kiinnostaa enemmän raha kuin ihmisten lämpimät jalat. Ja harva sukkafirma jatkaa sellaisten sukkien valmistamista, joita ihmiset eivät osta. Kustantamo taas julkaisee paljon sellaista, jota ostetaan vain vähän, ja kuulee puhetta siitä, että tällaista pitäisi tehdä paljon enemmän. Kirjallinen vastuu painaa, siihen ei suhtauduta kevyesti (ajattelemalla vain rahaa) mutta tähän kulttuuritehtävään ei tule tukea mistään muusta kuin kaupallisesta toiminnasta, jonka lainalaisuudet ovat ihan samat kuin sukkafirmalla. Kannattava bisnes ja kaupalliset menestykset mahdollistavat myös kulttuuritehtävän täyttämisen.
Moni miettii, muuttaako e-kirja kaiken. Julkaistavien kirjojen valinta, tekstien työstäminen, markkinointi ja myynti, tekijänpalkkiolaskelmat, IT-järjestelmät jne. maksavat, vaikka valmiin tekstin muuttaminen e-kirjaksi on edullisempaa kuin kirjan painaminen. E-kirja on formaatti, joka parhaimmillaan tavoittaa uusia lukijoita ja pidentää kirjan elinkaarta, mutta mistään maasta ei ole kuulunut uutisia siitä, että e-kirjamarkkinoiden kasvu olisi lisännyt kokonaiskirjamyyntiä. Eikä tarvitse olla taloustietäjä laskeakseen nopeasti, että 1000 kovakantisen romaanin tekeminen ja myyminen on kannattavampaa kuin saman määrän jakaminen kahteen formaattiin.
Väitteitä ja vastaväitteitä kirjallisuuden tilasta
Kirja-alan vaikeuksiin löytyy usein helppo syyllinen: isot kustantamot. Marraskuussa ilmestyi blogikirjoitus, jossa on paljon kiinnostavia näkemyksiä mutta joka loppui sellaiseen väitelistaan, johon on pakko vastata:
1) Kustantamoissa asioista nykyään päättävät ihmiset, joilla on talousalan koulutus ja joiden ensisijainen tehtävä on tehostaa yhtiön tuottavuutta.
Onneksi kustantamossa on töissä ihmisiä, joilla on ymmärrystä sekä taloudesta että kirjallisuudesta. Yrityksen johdon ensisijainen tehtävä on tehdä liiketoiminnasta kannattavaa ja taata sen jatkuvuus. Päätöksentekoon julkaistavista kirjoista osallistuu moni, päätöksiin vaikuttavat kirjallinen laatu kuin kaupallinen potentiaali, hyvin erilaisin painotuksin.
2) Työntekijöillä on liikaa töitä ja lisäksi heitä varjostaa pelko työpaikkansa menettämisestä. Tiedetään varsin hyvin, ettei tällainen työilmapiiri edistä luovuutta.
Tämä on niin suuri yleistys, että tähän on vaikea ottaa kantaa. Moni alalla tekee pitkiä päiviä mutta uskon, että useimmat alalla pitävät työstään erittäin paljon, kokevat sen merkitykselliseksi ja viihtyvät työssään. Työ on jo kirjailijasuhteidenkin vuoksi hyvin ihmisläheistä, ja tämä näkyy kyllä myös tavassa, jolla ihmisiä kustantamoissa johdetaan. Jokaisessa työyhteisössä on haasteensa, ja paras tapa varmistaa vakaa työilmapiiri on pitää huolta liiketoiminnan kannattavuudesta. Kaikki haluaisivat turvan ja varmuuden tulevaisuudesta, ei kukaan kylvä epävarmuutta huvikseen.
3) Kustantamoissa panostetaan muutamiin bestsellerkirjailijoihin.
On kaikkien etu, että kustantamossa on bestsellereitä, ja näiden myyntiin on tietenkin panostettava. Ilman bestsellereitä riskin ottaminen, vähälevikkisemmän kirjallisuuden kustantaminen ja tappiolliset kirjaprojektit eivät olisi mahdollisia.
4) Kustannuspäällikön on erikseen perusteltava omistajille miltei jokainen sellainen julkaisupäätös, joka on tuottanut tappiota. Riskejä ei saisi ottaa, eikä runoutta julkaista muuten kuin imagosyistä.
Kustannuspäälliköt keskustelevat harvoin yksittäisistä julkaisupäätöksistä omistajien kanssa. Tärkeintä on, että kokonaisuus toimii, niin että kustannusohjelmassa on kirjoja, jotka myyvät paljon, jotta voidaan kustantaa myös niitä, jotka myyvät vähemmän. Riskejä otetaan koko ajan, se kuuluu alan luonteeseen. Se, että runoutta julkaistaisiin vain imagosyistä, on niin kyyninen näkemys, etten edes tiedä, miten sitä pitäisi lähestyä. Miksi isoissa kustantamoissa olisi vain imagonrakentajia ja pienissä kustantamoissa kirjallisuudenrakastajia?
5) Kustantamoissa on töissä yhä vähemmän sellaisia ihmisiä, joilla olisi omaa näkemystä, laaja-alaista kaunokirjallista kokemusta sekä aikaa. Niinpä kirjailijan täytyy nykyään itse huolehtia käsikirjoituksensa kaikista puolista, jopa oikeinkirjoituksesta. Mielenkiintoisesta persoonasta ei tule kirjailijaa, ellei hän ole myös kyllin pedantti (ja osaa myös arrogantisti markkinoida itseään).
Työpaikat kustantamoissa ovat vähentyneet, tilalle ei ole tullut kovin paljon uutta väkeä. Ei siis ole niin, että näkemykselliset kirjallisuusihmiset olisi vaihdettu osaamattomiin ihmisiin. Tekstit oikoluetaan kustantamossa, mutta myös kirjailija tarkistaa vedokset ja haluaakin näin tehdä. Kirjailijoissa on kaikenlaisia persoonia, keneltäkään ei vaadita mitään tiettyjä luonteenpiirteitä. (Koko ajatus tuntuu yhtä vieraalta kuin tämän lauseen kirjoittaminen.)
6) Isommat kustantamot ovat nykyään kadottaneet oman identiteettinsä, koska ne yhteistuumin tavoittelevat suurten lukijakuntien suosiota.
Mitä kyseenalaista on suurten lukijakuntien tavoittelemisessa? Eikö suurin osa kirjailijoista toivo kirjoilleen paljon lukijoita? Ja millä muulla kustantamot pysyivät pystyssä kuin kirjojen myynnillä? Väitteet siitä, että kustantamot suosisivat tiettyjä aiheita, tyylejä tai kirjailijapersoonia suosion kalastelussa, osoittautuvat hauraiksi, kun katsoo pelkästään tämän vuoden teoksia. WSOY:n tämän vuoden kaunokirjailijoiden ikähaarukka on lähes 70 vuotta, aiheiden kirjo on valtava ja kirjoista löytyy monenlaista rosoa.
7) Kirjojen elinkaari on lyhyt ja median muisti sitä lyhyempi. Kirjoja täytyy julkaista kovalla tahdilla, jos haluaa tuntea olevansa elossa.
Tämä on tietenkin henkinen haaste, joka kirjailijan itse täytyisi ylittää. Monien mielestä kirjojen elinkaari on lyhyt, mutta samaan aikaan iso ihmisistä haluaa kirjakaupoista nimenomaan uutuuskirjoja ja mediaan uusia kasvoja ja ääniä. Tämänkaltaisia henkisiä haasteita tämä aika meille kaikille asettaa.
8) Edellisestä seuraa, että julkaistaan ennemmin sellaisia kirjoja, joiden aihe on muodikas tai kirjoittaja entuudestaan julkisuudenhenkilö. Tällöin varmistetaan se, että media edes jotenkin huomioi teoksen ja sitä myydään edes muutama tuhatta kappaletta.
Tunnettujen nimien tai muodikkaiden aiheiden suosimisesta voi löytää vuosien varrelta yksittäisiä esimerkkejä, mutta muuten väite on täysin kestämätön. Mediahuomio ei myöskään takaa suurta myyntiä, ja muutaman tuhannen kappaleen myynti on Suomessa jo ihan hyvä myynti. Jos kaikki kirjat myyvät vähemmän, kustantamon toiminta ei ole kannattavaa. Ja mitä väärää on siinä, että jonkin julkisuudenhenkilön kirja myy valtavasti ja se mahdollistaa vähälevikkisempien kirjojen julkaisemisen?
9) Laaduntarkkailu tarkoittaa myös sitä, että rajallisesti myyvän laatukirjallisuuden määrää tietoisesti rajoitetaan.
Kuka määrittelee laadun? Jos ns. laatukirjallisuus myy vähän ja kustantamo julkaisee vain laatua, millä tämä rahoitetaan? Minkä muun toimialan yritys jatkaisi loputtomasti sellaisten tuotteiden tekemistä, jotka eivät myy riittävästi? Kustantamo jatkaa, koska uskoo laatuun, kokee kulttuuritehtävän merkittävänä, mutta jos kustantamo ei ajattele samaan aikaan myyntiä ja rahaa, sitä ei myöskään päädy kirjailijoille.
10) Kirjakauppojen omistuskytkökset ja muutenkin kauppojen kyseenalainen myyntipolitiikka, joka ilmenee mm. siten, että muutamia teoksista on korkeita pinoja heti ovensuussa, kun taas esimerkiksi runot on piilotettu jonnekin nurkkahyllyyn.
Kirjakauppa laittaa eniten esille kirjoja, jotka myyvät parhaiten, mutta moni panostaa myös laajaan valikoimaan. Paras tapa saada kirjoja hyllyyn, on käydä kysymässä niitä ja äänestää jaloilla: valita omien mieltymysten mukainen kirjakauppa, jossa esim. runokirjat saavat hyvin tilaa. Suuremmissa kaupungeissa on enemmän valinnanvaraa, ja myös nettikirjakaupat ovat hyvä vaihtoehto. Suurilla ketjuilla on suurten ketjujen kulut, ja jos raha tulee helpommin dekkareista ja naistenlehdistä, miksi kauppa siirtäisi ne sivuhyllyyn pois runoteosten tieltä? Tällaista kulttuuritahtoa on aika vaikea vaatia, kun ostajia on muutenkin liikkeellä vähemmän kuin ennen.
Toiveita tulevalle vuodelle
Kuulin, että kovakantisen kirjojen myynti on kääntynyt Englannissa uuteen nousuun. Kirjoja näkyykin täällä kaikkialla muuallakin kuin kirjakaupoissa. Samaan on uskottava Suomessakin, ja täältä pienen välimatkan päästä on helppo listata toiveita tulevalle vuodelle. Toivoisin, että kirja-alan toimijat voisivat puhua yhteisrintamassa yhteisistä haasteista. Jos haluamme valtiolta ymmärrystä (mm. apuraja- ja alv-päätöksissä), kannattaisi yhdistää voimat ja puhua yhteen ääneen. Jos haluamme kirjoille lisää ostajia, lukemisen edistämiseen ja kirjojen näkyvyyden parantamiseen kannattaa suhtautua suopeasti.
Kirjoista kannattaa pitää meteliä, sillä suosittelun merkitys kasvaa. Kirjallisuuspalkintoraadit tekevät ehdokaslistansa, kirjallisuuden moniäänisyys ja lukijat tarvitsevat vaihtoehtoja: kirjakauppiaiden suosituksia, median tekemiä listoja, lukijoiden innostuneita vinkkejä ja pidempiä analyyseja. Kirjablogit ovat lisänneet kirjapuheen määrää ja nostaneet esiin kirjoja, jotka voisivat muuten jäädä hyvin vähälle huomiolle. Lukijat valitsevat, keiden suosituksia seuraavat, en ymmärrä huolta siitä, että henkilökohtaisuus ja omien suosikkikirjojen hehkuttaminen veisi tilaa analyyttisemmalta kritiikiltä. Kirjoista täytyy voida kirjoittaa ja puhua monella eri tavalla.
Jos on varaa ja jos haluaa lukea ja myös tukea suomenkielistä kirjallisuutta, kirjoja kannattaa ostaa silloin tällöin. Se on osin myös kulttuuriteko. Kirja-alalla on tapana jakaa avokätisesti vapaakappaleita. Kun sellaista pyytää, joskus kannattaa miettiä, pyytääkö sen työn vai vanhan tavan vuoksi.
Kirjojen merkitys varmasti säilyy aina, vaikka lukemisen tavat muuttuvat. Kirjoja tullaan aina kustantamaan osin eri periaattein kuin sukkafirma valmistaa sukkia. Kirjat jättävät jälkiä ja niistä tulee rakkaita. Koska kirjat ovat erityisiä, lukemisen edistämiseksi ja lukijoiden löytämiseksi on löydettävä koko ajan uusia tapoja. Kannattaa olla rohkea ja ottaa riskejä. Long Play on tästä hyvä esimerkki. Kirja-ala kaipaa tämänkaltaisia uusia avauksia, jotta hiljentyminen hyvän tekstin ääreen säilyttäisi paikkansa ihmisten elämässä kaiken hälyn keskellä. Lukeminen on cool, suomalainen kirjallisuus on cool, Finnland ist cool. Kirjailijat laittavat itsensä alttiiksi, lukijoidenkin täytyy uskaltaa, jos kirja-alan tulevaisuus huolestuttaa.
Minä alan kirjoittaa käsin saatteita joululahjakirjoihin. Kahvila on täynnä, jokainen joko lukee, kirjoittaa tai keskustelee, noin puolella on jokin sähköinen laite.
It's thought that counts.
Valtavan mielenkiintoinen kirjoitus, kiitos niin Hanna kuin Anna-Riikkakin!
VastaaPoistaAnna-Riikka toi mielestäni hyvin jo heti alussa esiin sen totuuden, jossa kirja-ala elää: Kirjat taistelevat ihmisten vapaa-ajasta.
Työssäkäyvillä suomalaisilla taitaa olla edelleen historiallisesti katsoen todella paljon löysää rahaa, mutta samalla netistä saatava "ilmaisuus" on varmasti muuttanut monen tottumuksia siitä, mihin rahaa käytetään.
Todella kiinnostavaa luettavaa, kiitos tästä!
VastaaPoistaHieno teksti, Anna-Riikka. Ja Hanna, kiitos innostavan juttusarjan aloittamisesta.
VastaaPoistaÄlykäs kirjoitus, kiitos! Ihmisten pitäisi kuluttaa enemmän kulttuuriin ja vähemmän halpatuotantokrääsään. Kunpa henkisestä kulttuurista tulisi yhtä muodikasta kuin vaikkapa sisustamisesta. Itse en ymmärrä sitäkään, että netin oletetaan niin helposti korvaavan kirjat tiedonhaussa. Internetin tarjoama tieto painottuu Yhdysvaltoihin. Monista suomalaisista lähihistorian ilmiöistä ei ole netissä mitään tietoa. Isoimmat hakukoneet tarjoavat ensimmäiseksi yhdysvaltalaista tietoa. Ns. "näkymättömässä verkossa" (deep web) on paljon laaja-alaisempaa tietoa. Aika kritiikittömästi mediakin hyväksyy Googlen tarjoamat kaupalliset painotukset.
VastaaPoistaKiitos kaikille kommenteista! Olen kyllä iloinen, että vieraskynäteksti on otettu näin hyvin vastaan ja juttua luetaan paljon.
VastaaPoistaMielenkiintoista tekstiä. Näin lukevana "liikenaisena" minua on aina ihmetyttänyt kaupallisuuden väheksyminen ja demonisointi. Sehän on tosiasia, että nykymaailmassa ei kirjoja julkaista eikä varsinkaan myydä ilman rahallista panostusta. Jos muutama ylikaupallinen bestseller mahdollistaa laajemman valikoiman julkistamisen (ilman epävarmoja valtion tukia) niin eikös se ole pelkästään hyvä juttu ?
VastaaPoistaToivotaan, että viime aikoinan selventynyt trendi lukemisen "viileydestä" jatkuu ja lukeminen valtaa takaisin alaa suosittuna ajanvietteenä.
Monipuolinen teksti! Jäin miettimään kohtaa, että kirjoja ei osteta tarpeeksi. Tunsin tätä kohtaa lukiessani jopa syyllisyyttä, etten osta kirjoja vaan pelkästään lainaan niitä kirjastosta. Jos kustantamoita yhtään kiinnostaa yksittäisen kirjakaupan asiakkaan mielipide, miksi kirja jää ostamatta, tässä olisi: 1) kovakantinen kirja jää ostamatta, koska se tuntuu kohtuuttoman kalliilta 2) pokkarikirja jää ostamatta, koska paperi vaikuttaa niin huonolaatuiselta, että siihen on epämiellyttävä koskea.
VastaaPoistaOlen jo pitkään ihmetellyt, miksi laatupokkareita painetaan huokoiselle paperilaadulle (josta tulee lähinnä mieleen vessapaperi, anteeksi vaan). Nostaisiko paremman paperilaadun valitseminen pokkarin hinnan pilviin?
Esitänkin kuluttajana toivomuksen kustantamoille, että voisitteko yhtään parantaa pokkarikirjojenne paperin laatua, niin kuluttajien ostomotivaatio saattaa lisääntyä! (tarkoitan suomalaisia kustantamoja yleisesti, ulkomaalaisilla kustantamoilla ei näytä olevan ongelmaa paperin heikossa laadussa)
Hannalle: toivottavasti kommenttini sopii blogiisi eikä sisällä liikaa negatiivista ajattelua
Tuija, sopii tietysti!!! Mitä negativiista siinä on, että mietitään ostopäätöksiä ja esitetään kysymyksiä. :)
PoistaVieraskynäilijä on myös luvannut itse vastata bloggauksensa kommentteihin jossain vaiheessa, joten kyllä ehdottomasti kysyä saa. :)
Minulla kirjojen oston este on, että helsinkiläiskotiin ei kertakaikkiaan mahdu paljon kirjoja! Eri juttu jos olisi kartano ja siellä erillinen kirjastohuone...
VastaaPoistaMiekin tänään juuri mietin, että tämä nykyinen kirjojen määrä on hyvä. Kierrätän paljon luettuja kirjojani ystäville, sukulaisille ja perheenjäsenille. Vien myös kirjaston kierrätyshyllyyn paljon sellaisia, joiden uskon kiinnostavan muitakin. On ihana tunne muuten, kun palaa kirjastokierrokselta ja huomaa, että omat tuodut kirjat ovat sillä aikaa hävinneet.
PoistaSitten on kirjoja, jotka haluaisin ostaa, mutta joita en mistään löydä. Sylvia Plathin Lasikellon alla on yksi tällainen.
Kiitos Anna-Riikalle hyvästä kirjoituksesta. Sellainen hyvä puoli nettiajassa minusta on, että kaikki kirjojen ostajat ovat tasavertaisessa asemassa ympäri Suomen, nettikirjakaupoista saa hyvin myös runoja, ylipäätään kaikkea mitä julkaistaan, ja vähän vanhempiakin teoksia. Nettidivareista vielä vanhempia. Myös vähän julkisuudessa näkyvien tekijöiden ja hyvinkin pienten kustantamojen tuotanto on helposti tilattavissa. Kirjojen saatavuus on mielestäni parantunut paljon. Mutta mikä saisi ostajat liikkeelle? Tietoa, esittelyjä, suosituksia tarvitaan nettiostajankin avuksi. Voisiko kirja-ala jotenkin tässä yhdistää voimansa?
VastaaPoistaKiitos teille kaikille lämmittävästä palautteesta! Ja tosi hyvältä tuntuu, että syntyy keskustelua. Laura, olen täysin samaa mieltä siitä, että moni asia olisi paremmin, jos ihmiset maksaisivat enemmän kulttuurista eivätkä tavarasta, joka kuitenkin hyvin nopeasti alkaa tuntua turhalta. Tärkeä on myös näkökulmasi siitä, että tieto verkossa on niin painottunut Yhdysvaltoihin. Ja siitä, että Googlen mainosrahat todellakin ohjaavat tiedonhakua.
VastaaPoistaMinna, tätä juuri olen miettinyt paljon: miksi ylenkatsomme viihdettä ja kansainvälisiä ilmiöitä, jos ne mahdollistavat moniäänisen kotimaisen ja käännetyn kirjallisuuden julkaisemisen?
Tuija, nostit esiin tärkeitä ostopäätökseen vaikuttavia syitä. Ymmärrän hyvin, että uutuuskirjan hintaa pidetään korkeana, mutta samaan aikaan tiedän, että jos kirjojen hinta olisi kiinteämmin sidoksissa niiden tuotantokuluihin, kirjojen pitäisi maksaa vielä paljon enemmän. Hintakysymys on vaikea, ja sitä pohditaan jatkuvasti. (Suurin syy pieniin painoksiin ja sitä kautta korkeisiin tuotantokuluihin on tietenkin pieni kielialueemme. Ja kirjojen myynnin lasku.
Pokkareissa on aika ohut paperi, jotta niistä ei tulisi liian paksuja. Juttelen tästä aiheesta vielä meidän pokkarivastaavien kanssa ja palaan aiheeseen myöhemmin tällä viikolla.
Hannalle vielä lämmin kiitos, että sain mahdollisuuden kirjoittaa vieraskynätekstin itselleni läheisestä ja tärkeästä aiheesta, joka näyttää mietityttävän monia. Ja erityiskiitos editointiavusta!
Olipa kiinnostava kirjoitus, kiitos! Tykkäsin erityisesti tosta yhteisöllisyyden ajatuksesta: kerrotaan kirjoista, kysellään niitä vähemmän luettuja esille, vaihdetaan ja kierrätetään, ostetaan jos voidaan. Tehdään yhdessä hyvää kirjoille, jos niin voisi sanoa...
VastaaPoistaAnja, kiitos, että nostit esiin verkon ehkä positiivisimman vaikutuksen lukemiseen. Kirjat ovat todellakin kaikkien saatavilla mutta jotain ihan uutta ajattelua kaivataan, jotta lukijat löytäisivät itseään kiinnostavaa luettavaa ja tulisivat myös iloisesti yllätetyiksi.
VastaaPoistaJa tietysti esim Gutenbergistä ja Elisa Kirjasta saa vanhoja suomalaisiakin teoksia, joita voisi muuten olla vaikea saada luettavaksi.
VastaaPoistaTämä on vähän off topic, mutta on pakko tarttua Anna-Riikan kommenttiin tietokirjoista. (Toisaalta Anna-Riikka käsitteli asiansa sen verran hyvin, että ehkä keskustelun rönsyily toisaalle ei ole pahitteeksi.) Suomessa ei olla ihan havahduttu siihen, että internet on ykkönen irtonaisen, nippelitiedon etsimisessä, mutta syvällisempi ymmärrys vaatii pidempiä tekstejä. Ja kun kirjoitan pidempiä, niin tarkoitan kymmenen sijaan parista sadasta sivusta ylöspäin. Itsekin omassa työssäni joudun usein tiivistämään kirjoja lyhyiksi esittelyiksi, ja tiedän miten kirja lähtökohtaisesti pakenee moista toimintaa: kirja on aina monisärmäinen, monipuolinen, yksinkertaistusta pakeneva tekstityyppi. Kirja ei ole vain yksi sanoma, vaan se on tätä mutta myös tuota, sekä vielä ripaus tuolta, puhumattakaan tuosta. Vain tarpeeksi pitkä teksti voi kuvastaa todellisuuden monitahoista luonnetta.
VastaaPoistaHyvässä tietokirjassa tieto on sellaisessa muodossa, että sen saaminen, siis lukeminen, on nautinto. Kirjassa tiedon voi antaa tavalla joka kutkuttaa useita aivoalueita, tunteita unohtamatta. Tietokirjan lukeminen voi olla kokemus, jonka voi aistia jopa fyysisesti. Erityistä ja merkittävää on se, että krija tekee tämän minimaalisilla ulkoisilla ärsykkeillä, aivojemme voimalla. Tietokirjan lukeminen voi olla samalla lailla kokonaisvaltainen kokemus kuin hyvän romaanin lukeminen, paitsi että asiat ovat tosia.
Esimerkiksi käy Sami Sillanpään Kiinalainen rakkaustarina, joka kertoo kahden toisinajattelijan Zeng Jinyanin ja Hu Jian elämästä. Kirja onnistuu kertomaan samaan aikaan kiinalaisen yhteiskunnan varjopuolista, maailman mahdollisesta suunnasta, yksilön taistelusta oikeudenmukaisuuden puolesta, perheen ja kutsumuksen yhteensovittamisesta, arkipäivän haasteista ja elämän reunaehdoista, rakkaudesta… tavalla joka saa kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitä harva se sivu. Kirjan toinen päähenkilö, Zeng Jinyan kävi syksyllä Suomessa ja tapasin hänet. Tunne oli uskomaton: olin lukiessa eläytynyt Zengin ja Hun elämään, ihaillut heidän rohkeuttaan, pohtinut heidän elämänsä kautta esiin nousevia asioita omassa elämässäni, ja yhtäkkiä toinen kirjan päähenkilöistä oli edessäni ihka elävänä, täyttä lihaa ja verta.
Hyvin tosi kirjoitus. Minä toivon Suomessa kirjalle pidempää elinkaarta ja olen toisaalla tehnyt siihen omat ehdotukseni. Kirja ei kuole mihinkään. Olen yllättäen tajunnut, että suuri osa lehdistä voi kuolla, mutta oikea,sidottu kirja elää sateenkaaren tuolle puolen.
VastaaPoistaKirjoista voi pitää meteliä, mutta itse pidän eniten kirjailijoista, jotka tulevat esiin kirjoillaan, eivät päivittäisillä facebook -kekkuloinneillaan. Kuulin Riikka Pelosta ensimmäisen kerran hänen loistavan teoksensa Jokapäiväinen elämämme kautta, enkä ole vieläkään nähnyt häntä facessa riekkumassa.
Erittäin mielenkiintoinen kirjoitus Carlssonilla.
VastaaPoistaEräs tärkeimpiä kysymyksiä kirja-alan ratkaistavaksi lienee se, miten saada nuoret hakeutumaan kirjallisuuden (sekä tieto- että kaunokirjallisuuden) ääreen ja keskustelemaan keskenään kirjoista. Kirjailijathan tekevät paljon kenttätyötä kouluissa ja kirjastoissa, mutta lukeminen vaikuttaa silti jääneen nuorten osalta keskiluokkaisissa kodeissa kasvaneiden tyttöjen ja kirjallisuudenopiskelijoiden harrastukseksi. Olen varma, että lukeminen (ja kirjojen ostaminen) voisi kiinnostaa laajempaakin joukkoa nuoria, jos kirjallisuudesta osattaisiin puhua nuorille aiheiden ja tunteiden tasolla: miksi kielestä voi nauttia ja mitä tärkeitä asioita kirjojen kautta voi käsitellä ja millaisia maailmoja voi avata. Pitäisi ehkä puhua myös epämukavuusalueista.
Tietenkin samalla asetetaan kova haaste nuortenkirjailijoille: miten kirjoittaa yleisinhimillisesti tärkeistä aiheista tunteisiin vetoavalla tavalla niin, että nuorikin ymmärtää tarinan. Viime vuosina tässä on ollut joitakin huomattavia onnistumisia.
Muutama sananen vielä tietokirjoista. On ihan totta, mitä Joni Strandberg kommentoi tietokirjojen roolista: internetin hajatieto ei riitä asioiden syvälliseen ymmärtämiseen, vaan täytyy lukea kokonaisia kirjoja. Eri asia on toki se, arvostetaanko nykymaailmassa syvällistä ymmärtämistä. Kaiketi sitä arvostetaan, vaikka sitä ei paljon mediassa näykään ainakaan talousuutisoinnin ulkopuolella.
Kirjan elinkaaren lyhentyminen saattaa vaikuttaa pahimmin juuri tietokirjallisuuteen. Kun tietokirjat ovat samanlaisia yhden myyntikauden ajan eläviä tuotteita kuin useimmat muutkin kirjat, jäävät painokset minimaalisiksi ja ne myydään nopeasti loppuun. Avain-kustantamon julkaisemat Tommi Parkon runoutta käsittelevät tietokirjat, joita käytetään runouskurssienkin materiaalina, ovat hyvä esimerkki. Kirjat on julkaistu viimeisen kahden vuoden sisällä, mutta niitä ei kerta kaikkiaan pysty ostamaan enää mistään, vaikka haluaisikin. Sääli laadukkaalle tietokirjallisuudelle.
Hei anonyymi,
Poistahienoa, että pidät Tommi Parkon kirjoista. Parkon kirjat ovat kyllä edelleen saatavilla. Jos kirjoja ei löydy heti kirjakaupan hyllystä, kirjakaupat voivat kyllä tilata niitä lisää kustantajalta.
Parhain terveisin
Katja Jalkanen
kustannustoimittaja
Avain
> Ja mitä väärää on siinä, että jonkin julkisuudenhenkilön kirja myy valtavasti ja se mahdollistaa vähälevikkisempien kirjojen julkaisemisen?
VastaaPoistaonhan se tietty jonkinlainen elinehto... mutta voiko se aiheuttaa ns. biasoitumista niin tarjonnassa kuin sitten lukijoiden lukutottumiksissa? Lukijat tottuvat tiettyyn ja kun ei sitten niitä "poikkikirjallisiakaan" kovasti mainosteta, niin ei niiden lukijamäärät kohoa. Noidankehä...
Sain kirjat kääröihin ja palaan hetkeksi tähän keskusteluun. Kiitos kaikista kiinnostavista ja paneutuvista kommenteista.
VastaaPoistaJoni, kirjoitit todella hyvin tietokirjojen merkityksestä. Tämä on niin tärkeää kaiken sirpaleisen tiedon keskellä: ” Vain tarpeeksi pitkä teksti voi kuvastaa todellisuuden monitahoista luonnetta.” Ja miten nautinnollista oli lukea, miten kuvaat tietokirjan lukemisen nautintoa.
Leena, olisi tosi kiinnostavaa lukea ajatuksistasi kirjan elinkaaren pidentämisestä.
Tuija, selvitin pokkareiden paperiasiaa. Paperi on ohutta, jottei pokkareista tulisi liian painavia ja paksuja. Pokkarit painetaan usein samassa painossa koko vuoden ajan, eikä papereissa ole välttämättä niin suurta valikoimaa kuin kovakantisissa kirjoissa. Mutta toki vaihtoehtoja on, ja välitin toiveesi eteenpäin.
Anonyymi, nostit esille kaksi erittäin tärkeää kysymystä: sen, miten saada nuoret lukemaan, ja sen, ”arvostetaanko nykymaailmassa syvällistä ymmärtämistä”. Ensimmäisestä kysymyksestä keskustellaan kustantamoissa jatkuvasti, ja joitakin kiinnostavia hankkeitakin on vireillä. Mutta tärkeimmässä roolissa ovat tietenkin kirjailijat, jotka nuorille kirjoittavat, sekä vanhemmat, opettajat ja muut, jotka voivat tarjota nuorille hyvää luettavaa vinkkaamalla, innostumalla itse kirjoista jne. Tuo toinen on niin iso ja monitahoinen kysymys, etten osaa siihen näin aatonaattona ottaa muuten kantaa, kuin olemalla huolissaan siitä, miten lööppijulkisuus, klikkausten määrästä kilpailevat uutisotsikot sekä tosi-tv-maailma vaikuttavat siihen, minkälaisen tiedon keskellä elämme ja minkälaista tietoa arvostetaan.
Tällä kysymyksellä ” Ja mitä väärää on siinä, että jonkin julkisuudenhenkilön kirja myy valtavasti ja se mahdollistaa vähälevikkisempien kirjojen julkaisemisen?” viittasin siihen, että valtavasti myyvät kirjat mahdollistavat vähälevikkisemmän kirjallisuuden julkaisemisen. Moni toivoo, että lukijat olisivat laajemmin kiinnostuneita monipuolisesta valikoimasta ja genrerajat ylittävät kirjallisuudesta, mutta on myös niin, että vaikka tiettyjä kirjoja markkinoisi vaikka miten paljon, ne jäävät pienen yleisön iloksi. Tästä on jokaisessa kustantamossa paljon kokemusta.
Oikein hyvää joulun aikaa, lepoa ja lukurauhaa kaikille!