6.8.2014

Pelottava matkakirja



Päätin vihdoinkin lukea uudelleen Donna Tarttin Jumalat juhlivat öisin -suosikkikirjoihini kuuluvan tiiliskiven. Tämä oli minulle parikymppisenä todella Suuri Lukukokemus, ja olen jo pitkään halunnut lukea kirjan uudelleen ja arvioida, onko maku muuttunut vai onko kirja jumalaisen kiehtova ja hyvä yhä edelleen. Vaarallistahan tämä lukuleikki on, sillä en myöskään haluaisi millään pilata tätä kokemusta, sillä tavallaan Jumalat juhlivat öisin -- varoitus: nyt se tulee! -- on sukupolvikokemus.

Niin moni ystäväni rakastaa tätä kirjaa, ja moni on lukenut kirjan suurin piirtein samanikäisenä kuin mie. Mie vielä muistan, missä luin kirjan ensimmäistä kertaa. Olin pitkään sairaalassa ja aika kävi vähän pitkäksi, ja halusin lukea jotain oikein aikaavievää ja vetävää. Muistaakseni luin kirjan todella nopeasti, joten enköhän saa tämän luettua, jos en nyt matkan aikana kokonaan, niin ainakin pian sen jälkeen. Toinen hyvä lukumuisto tuolta ajalta on Laura Honkasalon Sinun lapsesi eivät ole sinun, ja tämänkin upean kirjan haluan lukea uudelleen pian. Sen lukeminen ei pelota niin paljon, sillä olen jo ehtinyt lukea sen kerran tuon sairaalareissun jälkeen. Ja oli silloinkin hyvä lukukokemus.

Nyt tätä näpyttelen lentokoneessa. Kohta aloitan kirjan lukemisen. Jaahas, minne sitä ollaan tällä kertaa matkalla... Ei ole kovin vaikea arvata, sillä suuntaamme

2 kommenttia :

  1. Mie luin tuon kirjan ekaa kertaa joskus 16-17-vuotiaana. Muistan et alku tuntu tosi nihkeältä enkä oikein jaksanu lukea sitä. Puolen välin tienoilla en malttanu lopettaa lukemista, oli pakko vaan jatkaa ja jatkaa. Ekan lukukerran jälkeen jäi tunne, että on pakko lukea se uudelleen. Nyt olen 21-vuotias ja oon lukenu ton ehkä kolmesti. Aivan loistava kirja, hommasin sen jopa omaksi!

    VastaaPoista
  2. Nuoruuden suosikkien uudelleen lukemisessa on aina omat riskinsä. Toivottavasti JJÖ on sinulle kuitenkin tälläkin kertaa antoisa ja onnistunut lukukokemus, ja tällä kertaa lukuolosuhteet jättänevät paremman muiston kuin edellisellä kerralla. :)

    Ajattele, minä en ole vielä Tarttia lukenut, mutta lukemista olen suunnitellut jo 21 vuotta. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, vai miten se meni? ;)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!