24.8.2013

Kirjat katukuvassa


Huomasin eilen kierrellessäni kaupungissa ihan mielettömän ison mainoksen, jossa mainostetaan ennen kaikkea iPadia mutta myös yhtä sähkökirjaa. Sitä kuvatessani aloin miettiä, että kuinka usein näen kirjamainoksia katukuvassa. Helsingissä uutuuskirjoja mainostetaan erityisesti ratikoiden ja bussien sisätiloissa (ehkä muuallakin, mutta näitä pääasiallisesti käytän liikkumiseen), bussipysäkeilläkin on saattanut joku kerta iso mainos jonkun koko-kansan-rakastaman-tähtikirjailijan uutukaisesta olla.

Suomessa tunnistan kirjamainokseksi myös sellaisen teoksen, josta en ole aiemmin kuullut (tosin tähän on pakko lisätä, että harvassa ovat ne kerrat, että tuntemattomampia teoksia katukuvassa raaskittaisiin mainostaa), mutta täällä Berliinissä on silmääni tarttunut vain niiden kirjailijoiden teokset, joista olen jotain kuullut tai jotka olen itse lukenut. Yhtään saksalaisen kirjailijan mainosta en ole nähnyt – tai en ole ainakaan kiinnittänyt niihin huomiota. En ole myöskään katsonut televisiota koko kesänä, joten en tiedä myöskään tv-mainoksien sisällöstä mitään.

Suomessa kirjamainoksia  pyörii silloin tällöin, mieleeni tulee nyt ainakin Kristiina Vuoren Näkijän tyttärestä pyörinyt mainos ja Jörn Donnerin Lukeminen kannattaa aina -lausahdukset. Tuleeko teille muita mieleen? Mutta nämä ovat tv-mainoksia, mutta usein samat kirjat saavat näkyvyyttä myös ulkoilmamainonnassa. Kiinnitetäänköhän näihin kuinka paljon huomiota.. Olisi kiinnostava tietää, kuinka paljon lukemispäätökseen suuri mainoskampanja vaikuttaa. Mie ainakin muistin, että Jonathan Safran Foerin Eläinten syömisestä on vieläkin lukematta, vaikka kirja on meillä hyllyssä ja Juri on sen lukenut ja "tykännyt" siitä (kirja on oikeasti kammottava, mutta vain siksi, että asia on kamala ja tärkeä!).

Mutta Berliinin päärautatieaseman portaikkoon sijoitettu kekseliäs mainos on erikoinen. Siinä ei näy ollenkaan kirjailijan nimeä, mutta kirjan nimi toistuu tasaisesti. Väliin on upotettu mainoslauseita ja kritiikkisitaatteja. Tunnistin kirjan silti, koska olen sen lukenut ja siitä on ollut paljon myös Suomessa kirjoituksia. Pidän kirjamainoksen paikasta ja asettelusta, ihmettelen silti kirjailijan nimen poisjättämistä. Joka on siis Gillian Flynn.





Muunlaistakin kirjamainontaa on, vaikkei kuvia (ainakaan vielä) kaduilla ole nähty. Penguin Street Art -sarja on todella hieno ja innovatiivinen lähestyä kirjankansitaidetta. Kustantamo kutsui 10 maailmankuulua katutaiteilijaa suunnittelemaan uusiksi heidän klassikkokirjojensa kannet. Törmäsin tähän linkkiin etsiessäni uusia kirjamainoksia katukuvassa. Tästä linkistä löydät lisää kuvia. Kaikki eivät silmääni miellytä, mutta ovat ainakin rohkeita, uusia tulkintoja. Tosin George Orwellin teosten uudet kannet muistuttavat minusta aika paljon niitä kansia, jotka olen kirjoista jo nähnyt.

Tämänkaltaista katutaidetta tai kirjankansitaidetta olisi kiinnostava nähdä Suomessakin.




Tuleeko teille mieleen hyviä kirjamainoksia? Näkyykö katukuvassa kirjoihin liittyviä mainoksia tai muunlaista materiaalia? Vaikuttavatko mainokset teihin? 

Saavatko aina "varmat nakit" lisähuomiota vai oletteko nähneet "erikoisemmista" kirjoista nostoja katukuvassa?

12 kommenttia :

  1. Hieno ja kekseliäs tuo Gone Girlin mainos portaissa!

    Pienellä paikkakunnalla asuessani en törmää kirjojen ulkomainontaan, eikä näin äkkiseltään tule mieleen lähimmästä kaupungista bongattuja kirjamainoksiakaan.

    Arvelen, että ns. varmat nakit näkyvät silti enemmän katukuvassa, niiden markkinointiin varmaan panostetaan enemmän kuin vähemmän tunnettujen/myyvien kirjailijoiden kirjoihin. Ehkä vähemmän tunnetun kirjan mainoksen huomaisi paremmin kun tunnetut kirjat tuntuvat olevan niin paljon näkysällä mm. lehdissä jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ollut Kaj Korkea-ahon kirjaan sen kummemmin tutustunut, mutta kun näin bussissa mainoksen kirjasta, johon oli otettu Kirjavinkkien Mikon sitaatti mukaan, niin kiinnostuin teoksesta.

      Mutta useammin kirja on jo itselle muista yhteyksistä tuttu ja mainos vain muistuttaa siitä, että kirja on ilmestynyt.

      Poista
  2. Gone Girlin tunnistaa jo noista väreistä, ne ovat jotenkin niin mieleenpainuvat. Ihan kiva porrasmainosidea, tykkään. Muutenkin oli hauska lukea tällaisesta aiheesta, jota en oikeastaan ole itse aiemmin pahemmin edes noteerannut. Se voi kyllä johtua suuresti siitäkin, että minulla lienee joku sisäänrakennettu "adblock" eli blockaan monet mainokset tuolla ulkonakin. Näen ne, mutta en näe eli en kiinnitä huomiota.

    Tai pitää olla tosi erikoinen mainos, että rekisteröin sen. Pitäisikin avata silmät ja alkaa bongailemaan kunnolla, mitä kaikkea tuolla näkyy. Pubikyltit yleensä noteeraan, koska ne lähentelevät toisinaan jopa taidetta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Gone Girl -teoksen värit ja fontti ovat kyllä mieleenpainuvat. Miekin mietin, että johtuukohan näiden kirjamainosten huomioiminen siitä, että kirjat ovat jo tuttuja ja siksi en huomaa saksalaisia kirjoja ollenkaan. Mie olen muutenkin nyt koko kesän ajan kiinnittänyt todella paljon huomiota mainoksiin ja kyltteihin, sillä ne ovat hyvää kieliharjoitusta.

      Alapa katsoa sieltä mainoksia, niin saadaan lisäinfoa aiheeseen. :)

      Poista
  3. Loistava postaus.

    Hyvä tuote myy itse itsensä, sanotaan... edellyttäen että ihmiset tietävät siitä. Siihen juuri tarvitaan mainontaa :)

    Rita, Kielikoulu Papukaija

    http://kielikoulupapukaija.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Rita, näinhän se on ja siksi varmaan vähemmän tunnetut asiat jäävät huomioimatta ellei mainos ole jotenkin erityisen pysäyttävä ja onnistunut.

      Poista
  4. Hienoja mainoksia. Ei tule Suomesta vastaavia mieleen. Kustantamojenkin lehtimainokset ovat hyvin vaatimattomia ja asiallisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti tällaiset mainokset ovat todella kalliita ja porrasmainoksen näkevät Berliinin kokoisessa kaupungissa monet monet kulkijat.

      Asiallisia silti ovat, mutta nyt on minusta ollut enemmän kirjamainoksia kuin aiemmin (tai ehkä kiinnitän niihin enemmän nykyisin huomiota!).

      Poista
  5. Suoralta kädeltä olisin sanonut, etten ole koskaan nähnyt Suomessa tv:ssä kirjamainosta. Mutta olenhan, ainakin tuon Vuoren muistin nyt - ja eiköhän isänpäivän edellä mainosteta Remestä jne. edelleenkin. Mutta harvinaista se on. Katumainontaa ei niissä pikkukaupungeissa, joissa viikoittain kuljen, juuri ole. Mutta pitää tarkkailla :) Tuo rullaporrasmainosidea on hieno!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulin, että syksyksi on luvassa enemmänkin kirjamainoksia televisiossa. Ne tavoittavat varmasti enemmän katselijoita kuin katumainokset. Toivottavasti!

      Poista
  6. Kiinnostavia mainoksia olet bongannut! Suomalaiskustantamot voisivat kyllä ottaa oppia ja kehitellä vähän erikoisempaa kirjamainontaa. Minä ainakin kiinnostuisin heti kirjasta, jota mainostetaan värikkäästi jossain portaikossa. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miekin kiinnostuin ja siksi heti päätin tehdä blogijutun, sillä ansaitsi tämmöisen pikkuhuomioinnin. Raikas idea mielestäni.

      Poista

Kiitos kommentistasi!